I dag annonserte Valve at utviklere av «mods» på Steam nå kan ta betalt for kreasjonene sine. Hm! For øyeblikket ser det kun ut til å gjelde Skyrim, og utvalget betalte mods er ikke akkurat imponerende, men jeg tipper ting eksploderer snart.
Er dette en god ting? Jeg vet ikke. En av de store fordelene med mods har jo tradisjonelt vært at de er gratis. Men om talentfulle moddere får betalt for jobben sin kan man jo samtidig se for seg at kvaliteten vil øke ettersom de kan dedikere mer tid til modifikasjonene sine. Og det er vel ikke helt urealistisk å tro at det fortsatt vil finnes gratis alternativer, slik at man ikke trenger å punge ut. Samtidig blir det nok veldig fristende for en utvikler å bare slenge på en pris, for å se hvordan det funker, der han eller hun tidligere hadde lagt modifikasjonen ut helt gratis uten å nøle.
Ifølge spillutvikleren Soren Johnson får moddere 25% av inntektene fra salgene. Det er … lite. Jeg forstår at originalutvikleren skal ha litt, og Valve skal ha litt, men 75%? Når det tross alt er modderne som har gjort alt arbeidet? Med en slik fordeling bør det i alle fall være i flere spillutvikleres interesse å åpne opp for modding, for her kan det utvilsomt bli penger å tjene også for dem.
Jeg tror jeg totalt sett er positiv til dette. Jeg synes det er helt greit at folk skal få betalt for tiden de legger i å skape ting, hvis de ønsker det. Og dette kan være enda en måte å demokratisere spillutvikling på – nå trenger du ikke lære Unity eller Game Maker engang, og du trenger ikke å gå gjennom dustesystemet Greenlight for å komme på Steam. Jeg liker også at utviklerne kan sette prisen til «betal hva du vil». Det tror jeg passer mange modifikasjoner godt.
Men at det er utelukkende positivt tror jeg ikke. Jeg er sikker på at «markedet» vil bli forurenset av mye unødvendig skvip, og jeg er sikker på at ting som strengt tatt burde vært gratis kommer til å koste penger. Inntektsfordelingen virker også helt på jordet. Og det tar nok ikke lang tid før noen prøver å selge andres arbeid som sitt eget.
PS: Jeg har kjøpt ny PC! Yay! Det betyr imidlertid at jeg har litt andre ting å tenke på enn bloggen for tiden. Buu!
Hmm indeed!
Skjønner ikke greia med å gi tilbake så få prosent. Kanskje er det bare en startfase ting for å se hva som skjer før folk hiver seg rundt i raserianfall og skriker rundt i alle slags media..
Huff!
Dette blir jo i praisks som betalt DLC til et spill, bare at det ikke er kontrollert eller kvalitetssikret på noen måte!
Som jeg nevnte i en annen tråd, hvis man sammenligner Cities: Skylines og tar utgangspunkt i 2 år med 20 ansatte (40 årsverk á 2000 timer = 80.000 timer) til prisen 200kr, så burde da ikke en mod med 80 timers arbeid kostet mer enn 20 øre… Nå er jeg stygt redd for at vi blir å se mods for både 10, 20, 50 og 100kr. Selv førstnevnte er ikke akseptabelt i mine øyne for et uoffisielt tillegg.
Jeg har alltid sett på mod-utvikling som en slags «open source»-modell der utviklerne gjør det av egen frivillighet, for kompetanseheving og status / omdømme. I den grad en mod blir så populær at den må regnes som et fast tillegg til spillet (som en del av C:S-moddene), så burde utviklerne heller der ta inn modden som en offisiell addon til spillet, med offisiell støtte.
Sjekket opp i litt mods for Skyrim nå… ligger mods ute til 800kr – dog virker dette som tull, og blir sikkert sletta av Steam, men still. Godkjente mods ligger ute til 48kr – andre på vei inn ligger opp i 80kr. Det er helt latterlig når Skyrim i seg selv koster 35kr på Steam akkurat nå…
Jeg tenker i utgangspunktet at det finnes ting jeg er villig til å betale for, og ting jeg ikke er villig til å betale for. Det er uavhengig av om det er spill, modifikasjoner, dlc eller annet. Jeg tror nok at de mod-utviklerne som har noe å fare med også generelt har vett nok til å skjønne hva som eventuelt er en fair pris for det de lager, og de som bare prøver å tjene raske penger vil nok oppdage at folk heller laster ned gratis alternativer.
Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om arbeidstiden bak modifikasjonen, mer om hva jeg får for pengene. Dessuten tror jeg at konkurransen fra gratis-mods alltid vil være såpass stor at folk vil ha lite suksess med å selge ting de har brukt et par uker på.
Det største problemet tror jeg kommer til å bli folk som stjeler mods andre har laget og prøver å selge dem på Steam. Valve er jo tydeligvis allergiske mot å administrere og kontrollere innhold selv, noe som allerede er et problem med Steam. Hvis de forventer at brukerne selv skal holde orden – og kjenner jeg Valve rett, så er det det akkurat det de gjør – så blir det trøbbel.
Tja, det er i alle fall allerede flere eksempler på mods som har vært gratis på Nexusmods, men som nå er publisert på Steam mot betaling. Både av rettmessige eiere og av «pirater» (om man skal kalle dem for det).
Jeg tror også det blir langt færre gode gratismods når muligheten for å tjene penger er så enkel. I tillegg frykter jeg litt at spillutviklere lar være å utvikle deler av spillet, og heller lar moddere gjøre forbedringer slik som vi har sett på C:S.
I praksis er dette bare dårlig kvalitetssikret DLC. Og mengder av det. Som nevnt så mener jeg at det heller burde vært et system der produsent av spillet kunne hente inn moddere og mods på en enkel måte, og velge disse som «offisielle» mods. Kvalitetssikring på et litt annet nivå. Valve var vel en av de første som gjorde dette (Counter-Strike), så de burde vel ha litt erfaring her.