Skaperne av Quest for Glory-serien, ekteparet Lori og Corey Cole, gjennomførte for noen år siden en vellykket Kickstarter-kampanje der de fikk budsjett til å lage et nytt spill. Det er en blanding av rollespill og eventyrspill ved navn Hero-U. Hovedrolleinnehaveren i spillet er en gatetyv ved navn Shawn O’Conner, og handlingen foregår på et merkelig universitet der man utdanner helter. Det er selvsagt satt til samme univers som Quest for Glory-spillene.
Nå er Hero-U tilbake på Kickstarter. Lori og Corey Cole ber nå om 100 000 dollar, og de er ærlige på at de har brukt opp originalbudsjettet. Spillet har endret seg dramatisk siden de første konseptene i 2012, og er nå et langt mer ambisiøst spill som forhåpentligvis vil appellere mer til seriens tilhengere enn det tilsynelatende ganske simple prosjektet de presenterte sist gang de gikk til Kickstarter. Planen er nå å fullføre en spillbar versjon av spillet innen året er omme, og lansere det tidlig neste år.
Jeg har noen tanker om kampanjen og prosjektet. Dessverre er de ikke bare positive.
Jeg elsker Quest for Glory-serien. Eneren, toeren og fireren er noen av de beste spillene jeg har spilt, og det første spillet har en spesielt høy stjerne hos meg. Jeg tror ikke det er noen overdrivelse å si at Quest for Glory: So You Want to be a Hero er et av de tre viktigste spillene i livet og oppveksten min. Det var med å forme meg som spiller og person, og jeg opplever en merkelig tilhørighet til den vesle dalen spillet foregår i. Det å starte spillet igjen i dag gir meg umiddelbart en følelse av å komme hjem til noe velkjent og godt, som er akkurat slik det var i min ungdom.
I motsetning til mange andre spill fra den tiden, er Quest for Glory fortsatt et glimrende stykke interaktiv underholdning, og et spill som føles like friskt den dag i dag som det gjorde da jeg først stiftet bekjentskap med det tidlig på nittitallet. I årene som har gått siden har et av mine største ønsker vært å se et nytt spill i samme stil, og da ekteparet Cole annonserte at de ville gjøre en Kickstarter etter å ha sett Tim Schafer og andre ha stor suksess på folkefinansieringsplattformen, åpnet jeg lommeboken i forventning.
Skuffende kampanje
Men da Kickstarter-kampanjen ble lansert var den en stor skuffelse. Selve kampanjen var elendig presentert, og spillet de hadde å by på så ut som et simpelt flash-spill. Det jeg drømte om var en åndelig oppfølger til Quest for Glory – samme slags blanding av eventyr og rollespill – men det de viste frem så ut som et dårlig rollespill med turbasert kamp og enkelte eventyrspillelementer. Jeg var ikke den eneste som var skuffet, og det tok ikke så mange dagene før de laget en ny presentasjon av prosjektet og understreket at grafikken var høyst midlertidig.
Kampanjen kom i mål til slutt. Men bare så vidt. Målet på 400 000 dollar ble nådd få timer før fristen gikk ut, og i motsetning til andre slike Kickstarter-prosjekter fortsatte ikke pengene å strømme inn i de siste timene av kampanjen. I stedet stabiliserte totalbeløpet seg, og det var tydelig at mange av backerne reduserte beløpet de ønsket å spytte inn i prosjektet helt på tampen. Det var som om folk egentlig ikke hadde tro på prosjektet, men backet det fordi utviklerne var dem de var. Jeg følte det litt slik, selv.
I årene som har gått har vi fått stadige innblikk i utviklingen. De gode nyhetene er at spillet har gått gjennom mange forandringer, og nå ser betydelig bedre ut enn det gjorde i 2012. Det ser også ut til å være mye nærere en åndelig oppfølger til Quest for Glory-spillene enn originalkonseptet var, noe jeg er glad for. De dårlige nyhetene er at forandringene har kostet både tid og penger. Ekteparet Cole er i gjeld til oppover halsen, og har blant annet tatt opp lån med huset som pant for å kunne betale teamet sitt. Hvis Hero-U feiler, så mister de huset sitt. Så enkelt er det.
Og … spillet er kanskje betydelig mer interessant nå enn det var, men det ser jo fortsatt ikke spesielt spennende ut. Det er litt vanskelig å se for seg at spillere som ikke allerede kjenner Lori og Corey Coles spill skal la seg inspirere til å punge ut. Om kampanje nummer to er vellykket, tror jeg de vil ha fått absolutt alt det er mulig å få fra miljøet som husker deres gamle spill. Når det så lanseres må det stå helt og holdent på egne bein.
At de prøver seg med en ny kampanje har jeg delte meninger om. Jeg synes ærlig talt det er litt svakt å vende tilbake til Kickstarter for å be om mer, men jeg skjønner situasjonen deres. Og dette er jo ikke første gang et spill trenger mer penger enn originalbudsjettet tilsa. Det er imidlertid skuffende at den nye kampanjen presenteres på en enda dårligere måte enn originalkampanjen, når det åpenbart betyr så mye for dem å lykkes. Er denne videoen her særlig fristende?
I motsetning til sist gang har utviklerne laget et par demoer du kan teste, som viser at de i alle fall har en spillmotor og fungerende systemer. Jeg har spilt den ene av dem – en kort demo der du bryter deg inn i et hus på jakt etter en mynt. Den er ikke så gal, men ikke så interessant heller. Du labber rundt og undersøker ting helt til du undersøker den riktige tingen. Jeg fant ett løst objekt i hele rommet, og det trengte jeg «tilfeldigvis» for å få tak i mynten. Demoen har i praksis ingen gåter eller andre ordentlige utfordringer, så det er vondt å få noe spesielt inntrykk av fullversjonen gjennom den.
Jaja. Jeg håper den nye folkefinansieringskampanjen lykkes. Men jeg tør ikke anbefale noen å bruke penger på den, med mindre de piratkopierte de gamle Quest for Glory-spillene og føler at det kanskje hadde vært greit for samvittigheten å gi noe tilbake til skaperne.
Synes utrolig synd på Cole-ekteparet. Spillet ser utrolig dårlig ut, men jeg støttet allikevel den nye kampanjen pga det økonomiske uføret de har havnet i. Ser på det som en slags gamer u-hjelp. Kampanjen kommer nok aldri til å nå målet uansett. Håper de ikke mister huset. Da får de heller leve med at deres navn og rykte blir svertet.
Ja, det vil være hovedgrunnen om jeg støtter dem også. Det er vanskelig å sette en verdi på hvor mye de har gitt meg med Quest for Glory. Og jeg føler jo at grunnen til at dette har skjedd, er at så mange har uttrykt et ønske om at de skulle lage et nytt spill. Tipper de ble oversvømt av mail i etterkant av Double Fine-kampanjen.