I We Happy Few befinner vi oss i Wellington Wells, en svært sær by i sekstitallets England. Handlingen finner sted i en alternativ tidslinje der tyskerne klarte å invadere Storbritannia under andre verdenskrig. Under invasjonen gjorde innbyggerne i Wellington Wells ett eller annet veldig, veldig ille. Så ille, faktisk, at de bestemte seg for å utvikle en kombinert glemme- og lykkepille som alle byens innbyggere ble nødt til å spise regelmessig.
Du har av en eller annen (antakeligvis veldig god) grunn bestemt deg for å slutte å spise lykkepillene dine, og rømme fra byen. Problemet er bare at med en gang noen begynner å oppføre seg annerledes, blir resten av byens innbyggere mistenksomme. Om de mistenker at du har sluttet å ta pillene dine vil de gjøre det de kan for å tvinge deg tilbake på rett kjøl. De vil til og med drepe deg, om du ikke lar deg overtale.
Dermed må du forsøke å oppføre deg så «normalt» som mulig, for å unngå å vekke mistanke, mens du i hemmelighet forsøker å flykte.
We Happy Free skal være et åpen verden-spill satt til en datagenerert versjon av Wellington Wells, som er annerledes hver gang du spiller. Du må forsøke å skaffe ressursene og våpnene du trenger for å rømme fra byen, samtidig som du følger alle rutinene resten av innbyggerne forventer at du skal følge.
Skaperne selv sier at spillet handler om å gjemme seg i alles påsyn.
Konseptet virker ambisiøst, og det er kanskje derfor utviklerne har tatt turen til Kickstarter for å få et utvidet budsjett å rutte med. Spillet har vært under utvikling siden januar i fjor. Hvis alt går etter planen skal det lanseres til sommeren neste år.
Her er den ganske stilige Kickstarter-videoen:
Og her er 15 minutter med gameplay hentet fra spillet slik det er nå (pre-alfa):