Inntrykk: Lifeline

Jeg tenker for en gangs skyld om å skrive litt om et mobilspill som jeg kom over her om dagen. Mobilt innhold er vanligvis ikke det vi skriver mest om, men Lifeline fra 3 Minute Games er såpass interessant og annerledes, at jeg føler det er verdt å dele noen inntrykk.

Lifeline
Ikke forvent noe annet enn dette.

For å ta det første først, Lifeline er ikke et spill som krever mye innsats, ei heller er det noe særlig avansert. Det eneste man gjør i spillet er å velge mellom to valg med jevne mellomrom. Spillet er heller ikke for de som må ha action, fet grafikk (eller grafikk overhodet), mulighet til å kjøpe seg fordeler, strategisk tankegang, eller noe annet enn ren tekst og et par knapper for den saks skyld. Hørtes det fryktelig kjedelig ut? Kanskje, hadde det ikke vært for historien, og måten den presenteres på. Teknisk sett er det muligens mer riktig å si at det er en interaktiv bok, enn et spill.

Lifeline starter ved at Taylor, en enslig overlevende etter et styrtet romskip, tar kontakt med deg. Han er strandet på en ukjent måne en eller annen plass i universet. Taylor har klart å få i gang en nødsender, og du er den eneste som er innen rekkevidde for å kommunisere med han. Dessverre for Taylor er han bare en urutinert rekrutt, som egentlig var under opplæring. Dette setter dermed standarden for resten av historien, der han stadig vil spørre deg om tips og råd for hva han burde gjøre. Som om du vet alt.

I enkelte tilfeller må du faktisk søke opp ordentlig informasjon på internett, for å kunne gi han livsviktig informasjon. Uten at jeg skal røpe for mye av selve historien, så måtte jeg blant annet søke opp informasjon om hvor mye stråling et menneske kan tåle i løpet av en viss tid – dette for å kunne foreslå hvor han kunne overnatte uten å krepere. Et lite tips: Unngå lenker som diskuterer spillet direkte, da svarene og konsekvensene gjerne er diskutert opp og i mente flere steder på nettet.

Bare fantasien setter grensene

Det som i mine øyne gjør Lifeline nokså unikt, er måten det presenteres på. Det er – som nevnt tidligere – kun tekst, og et par knapper som gjør at du kan ta enkle valg nå og da. Historien presenteres også i en slags sanntid. Taylor snakker til deg i form av tekst som dukker opp på mobilen, og du gir han noen råd av og til ved å velge enten A eller B. Noen ganger fortsetter historien umiddelbart, mens andre ganger – som da jeg måtte finne ut hvor han burde sove – går det flere timer før han tar kontakt med deg igjen. Da får man en liten notifikasjon på mobilen, slik at man kan fortsette spillet.

Lifeline
Som jeg sa, ikke forvent noe mer enn dette…

Lifeline er nemlig ikke et spill du blir ferdig med på et par timer. Det foregår over flere dager, der du med både jevne og ujevne mellomrom må holde motivasjonen til den stakkars rekrutten oppe, og diskutere mulige løsninger med han. Du blir hans venn, og lever deg inn i situasjonen hans. Som når man leser en god bok, så er det kun din egen fantasi som setter grenser for hvordan du opplever verdenen. For meg ble i alle fall dette mye bedre enn om spillet hadde hatt illustrasjoner og bilder.

Jeg må for øvrig rette litt på meg selv, spillet kan foregå over flere dager. Uten å avsløre for mye, så klarte jeg dessverre å kverke Taylor allerede første natta, og dermed var det game over. Heldigvis kan man spole tilbake historien gradvis, slik at man slipper å starte helt på nytt.

Flere historier – hvis du vil

En annen ting er at når man har spilt gjennom spillet én gang (uavhengig om det tar kort eller lang tid), så får man muligheten til å aktivere en hurtigmodus. Dette lar deg da spille gjennom spillet fortløpende, uten å måtte vente på at Taylor skal gjøre ferdig hva enn han driver på med. Jeg prøvde det selv rett etter at jeg tråkket feil første gangen, men fant fort ut at det ødela mye for opplevelsen. Jeg anbefaler derfor ikke at man bruker denne funksjonen.

Til syvende og sist kom jeg gjennom historien, og sa meg fornøyd med hvordan det hele endte. Det vil si, min slutt er ikke nødvendigvis den slutten du får. Veien dit er nok mest sannsynlig også ulik. Når det gjelder gjennspillbarheten så antar jeg at den bør være god. For min del, så ønsker jeg ikke å spille dette på nytt. I alle fall ikke nå. Jeg har akseptert skjebnen til Taylor, og har historien så friskt i minnet at det blir helt feil for meg å erstatte den med en alternativ versjon på dette tidspunktet.

Men kommer det et nytt, tilsvarende spill fra samme utgiver, da nøler jeg ikke med å trykke på «kjøp»-knappen.

Lifeline fås kjøpt til både iOS og Android for drøye sju kroner. Det er det i mine øyne absolutt verdt.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.