Guide: De første stegene i ADOM

Hva bør du gjøre når du starter et nytt spill?

I går publiserte vi en svær guide med generelle tips for å spille ADOM. I dag følger vi opp med en ikke fullt så svær guide om ting du kan gjøre tidlig i spillet. Denne guiden inneholder en god del «spoilere», så være oppmerksom på det. I praksis er det en «walkthrough» for den første delen av spillet. Ta det med ro; det er mange flere hemmeligheter å finne enn de vi røper her.

Besøk Terinyo

Følg veien fra startposisjonen til Terinyo.
Følg veien fra startposisjonen til Terinyo.

ADOM foregår for det meste i grotter og huler, men spillet har også et stort uteområde som du kan boltre deg på. Du starter helt nordøst på verdenskartet. Hvis du har spilt gjennom øvingsdelen vet du at du kan følge veien ned til en landsby ved navn Terinyo. Den bør i de fleste tilfeller være første mål.

I Terinyo kan du få noen oppdrag. Snakker du med sheriffen ber han deg drepe en banditt i villmarken. Det er litt tøft for en fersk spiller, så å begynne der er ikke nødvendigvis det lureste, men denne banditten forsvinner samtidig når du når nivå syv. Det er bare å labbe rundt i villmarken sørvest for byen, så finner banditten forhåpentligvis deg til slutt. Merk at banditten og gjengen hans ikke vil genereres om du ikke snakker med sheriffen først. Du bør på den andre siden ikke snakke med sheriffen før du er klar til å banke en gjeng banditter.

Snakker du med den lille jenta, ber hun deg finne hunden hennes. Da skapes en hule litt nord for byen. Dette virker som et åpenbart nybegynneroppdrag, men ADOM liker å overraske. Oppdraget er nemlig mye vanskeligere enn det virker, fordi hulen er farlig og hunden er dum. Det bør derfor ikke være det første du gjør, og helt ferske spillere bør nok bare stå over. Merk at hunden ikke overlever på egenhånd lenger enn til dag fire i spillet.

Landsbyens leder befinner seg i hytta. Han får du snekker-oppdraget av.
Landsbyens leder befinner seg i hytta. Han får du snekker-oppdraget av.

Hvis den er død når du kommer frem, eller dør underveis, kan du levere liket til jenta og fullføre oppdraget slik. Den primære belønningen er i alle tilfeller god karma – ikke noe du trenger å bry deg særlig mye med i starten. Men det kan være smart å i det minste snakke med jenta, slik at hulen dukker opp på kartet. Det er ofte litt snadder i den.

Det er to oppdrag igjen (eller, tre – babydragen, som du også kan snakke med, ber deg finne moren, men dette er uaktuelt for nye spillere), og du kan bare velge ett av dem. Snakker du med druiden, ber han deg drepe en ond trollmann. Snakker du med bygdas leder, ber han deg finne snekkeren. Det er dette oppdraget jeg generelt anbefaler at du starter med. Snekkeren befinner seg i ei hule sør-øst for Terinyo som, igjen, ikke dukker opp med mindre du har aktivert oppdraget.

Terinyo har forøvrig også en matbutikk. Mat er livsviktig i spillet, men veier mye. Sult virker tonet ned i forhold til i tidligere utgaver av spillet, så det er ikke så viktig å handle med deg mat med mindre du har en veldig sterk figur og vekten ikke betyr så mye. Husk at du kan spise likene til fiendene du dreper (mer om det i første del). Prisene i matbutikken i Terinyo er forøvrig ganske lave, i forhold til senere butikker du vil komme over.

Spoilere for snekker-oppdraget

Vil du heller ha druidens oppdrag, finner du han her.
Vil du heller ha druidens oppdrag, finner du han her.

Hulene i ADOM er som oftest strukturert slik at de blir vanskeligere og vanskeligere for hvert nivå du går nedover. Det er derfor uklokt å haste ned i nivå med en gang du finner trappen på hver etasje. Utforsk hele nivået først, for å få med deg alt av nyttige hjelpemidler og «lette» erfaringspoeng. Merk at det kontinuerlig vil genereres nye monstre i de aller, aller fleste hulene i ADOM. Ikke vær redd for at hulen skal oversvømmes av fiender, så ta den tiden du trenger. Men tro heller ikke at du kan renske en normal hule for monstre for godt.

På nivå fire eller deromkring finner du en magiker (Jharod). Snakk med ham, ikke prøv å drepe ham. Han er en healer, og kan helbrede deg om du er skadet. Dette vil han kun gjøre en begrenset mengde ganger, men sørg for å bruke muligheten. Det er bedre å bruke opp helbredelsene hans og fortsatt være i live, enn å være død fordi du ville spare dem.

Snekkeren befinner seg på nivå syv, og har blitt gal av kaos-kreftenes påvirkning. Han vil angripe deg når han møter deg. Du kan drepe ham, og fullføre oppdraget. Det er lettest. Men det beste er å redde ham. Magikeren på nivå fire kan også helbrede snekkeren. For maksimal uttelling må du rett og slett lede snekkeren opp til magikeren. Han vil hele tiden prøve å drepe deg, så det er vrient. Merk at snekkeren må stå ved siden av deg når du går opp trappene, for å bli med opp. Ellers kan du godt prøve å få et forsprang.

Snekkeren er langt fra harmløs.
Snekkeren er langt fra harmløs.

En idé for å gjøre oppdraget lettere, er å endre taktikk til «coward». Du endrer taktikk ved hjelp av funksjonstastene F1 til F7, eller ved å klikke på boksen for «defense value» øverst på skjermen. Husk å endre tilbake igjen når oppdraget er fullført. Og for all del: Det er bedre å drepe snekkeren enn å bli drept selv, så om du merker at det ikke går å lede ham opp, så får du bare gjøre det du kan for å overleve.

Om du lykkes, vil magikeren lære deg «healing»-egenskapen, som gjør at sårene dine gror raskere. Men kun om du er lovlydig eller nøytral. Husk å gå tilbake til Terinyo for å snakke med både snekkeren og landsbylederen, for å få alle belønningene. Snekkeren kan også instruere deg i brobyggingsegenskapen, skjønt den har begrenset verdi i spillet.

Hva nå?

Hva du gjør videre, er opp til deg. Rundt Terinyo finner du et par andre huler, samt en annen landsby. Den andre lansbyen er primært for kaotiske spillere, og har noen ekstra oppdrag for slike. I tillegg er det en butikk der, og selv om prisene er ekstremt stive kan du i det minste selge greiene du har plukket opp der (matbutikken i Terinyo aksepterer bare mat og, eh, lik).

Skal du på langtur bør du kjøpe litt mat først. Her ser du forresten også sherrifen som har et eget oppdrag å by på.
Skal du på langtur bør du kjøpe litt mat først. Her ser du forresten også sherrifen som har et eget oppdrag å by på.

Hula nord-vest for Terinyo er … ikke anbefalt for nybegynnere. I den første etasjen vil fiendene alltid være mye tøffere enn deg, uansett hvor tøff du er. Erfarne spillere vil ha noen grunner til å gå dit, men nybegynnere bør bare holde seg unna. Denne hula dreper deg garantert om du blir for lenge.

Hula som er helt syd-øst på kartet er uendelig, og blir vanskeligere og vanskeligere jo dypere du kommer. I tillegg er nivåene tilfeldige hver gang du besøker dem, så hvis du har gått ned til nivå fem vil de fire foregående nivåene genereres på nytt når du klatrer opp igjen. For de fleste spillerne er eneste grunnen til å gå dit rett og slett bare å se hvor langt de kommer før de dør (men altså; hvis du vil ha én uendelig hule, så bør du bare spille Nethack i stedet). Merk at spillet har en korrumperingseffekt, og denne er sterkere jo dypere ned i denne hulen du befinner deg.

Det anbefales ikke at du prøver å svømme over innsjøen eller elva før du eventuelt har fått tak i et vanntett teppe som kan beskytte eiendeler som bøker og skroller. Du må selvsagt også kunne svømme («noen» i Terinyo kan lære deg det). Heldigvis kan du gå rundt. Gå langt nok syd, så kan du komme forbi vannet uten å bli våt på beina.

Etter introduksjonen i og rundt Terinyo, er det vanligvis «Caverns of Chaos» de fleste spillerne vil reise mot. Det er en svær hule med massevis av spesielle steder og elementer, som jeg ikke skal spoile. Du finner den et godt stykke vest for vannet.

Innbyggerne i Terinyo har forøvrig flere oppdrag på lager, så du kan prøve å komme tilbake når du har nådd et høyere nivå.

Ned i hulene.
Ned i hulene.

Spillet har også en del tilfeldig genererte huler rundt forbi. Disse varierer i farenivå, og du får bare poppe nedom for å sjekke hva som møter deg. Det er dessuten rikelig med andre steder å besøke, så det er bare å utforske! Husk at enkelte huler og steder ikke genereres før du får spesifikke oppdrag, så snakk med alle navngitte figurer (med mindre de aktivt prøver å drepe deg) for å se om de har noen oppdrag for deg.

Merk at det å vandre rundt i villmarken krever mye mer mat enn det å traske rundt i en by eller ei hule. Om du har «survival»-egenskapen, kan du prøve å skaffe mat ved å aktivere den (manuelt), men ellers bør du ha proviant med deg når du legger ut på reise.

Lykke til!

6 kommentarer om “Guide: De første stegene i ADOM”

  1. Føler jeg må støtte dette prosjektet, så jeg skal kjøpe ADOM i kveld og prøve å følge dine råd og se hvordan det går. Husker ingenting av dette spillet, så det bør passe veldig bra. En guide-«anmeldelse» kommer selvsagt til å bli lagt inn i kommentarfeltet.

    Svar
    • Kult :) Får håpe guiden funker. Er jo et veldig omfattende spill, så det er nok mye mer jeg kunne skrevet litt om. Men jeg tror jeg har fått med det viktigste, og mye av moroa handler jo om å finne ut av ting selv også.

      Svar
      • Absolutt, jeg spiller jo egentlig aldri med en guide, men når Spillhistorie.no blir Norges største spillside, så må jo noen ha testet guidene du skriver!

        Svar
  2. Okay, så her er mine opplevelser i ADOM ved å prøve å følge the Joachim-way. Kan vel avsløre at det gikk både bra og dårlig.

    Først prøvde jeg tutorialen. Dvs først endret jeg størrelsen på rutene i spillet, siden de er ekstremt små på en høyoppløslig skjerm. Endret bredden til 96. (CTRL + ALT + M -> M -> Z) Tutorialen er egentlig ganske masete, og sier ikke så mye fornuftig med mindre man aldri har spilt en roguelike før, så vil heller bare anbefale å lese hurtigtastene postet her på Spillhistorie.no. Mer trenger man ikke.

    Etter jeg kom til den første byen startet jeg i stedet for på et nytt spill. Valgte meg «gray elf» som rase, og «fighter», som klasse, siden jeg regnet med at det kom til å være ganske nybegynnervennlig og det vil jeg absolutt si det var. Suste av sted, gjennom første hula og ned til byen, hvor jeg valgte snekker-oppdraget. Et eller annet sted på veien plukket jeg opp en bue, og det var et veldig smart trekk. Så godt som alle fiendene jeg møtte ble drept på 1-2 skudd av buen. (med +2 piler, men allikevel).

    Jeg levlet opp «Archery» pga min nyoppdagede pil og bue-fanatisme (+1 to hit for hvert 10. poeng, og +1 dmg per 20. poeng), «Dodge» for høyere defense value, og «Athletics» fordi… tja… man kan vel ha litt flaks med ekstra poeng i str, dex, app og tough når man går opp et nivå. Man blir også raskere om man får 70 poeng i «athletics». Tok talenter som ga meg bedre mulighet til å treffe med sverd og bue og gi mer skade.

    Et tips for folk som spiller er at S-tasten er din venn for å finne skjulte dører, og tasten må brukes veldig tidlig. Også kjekt å vite at selv om monstre er nøytrale, så kan de plutselig komme på andre tanker, som f.eks en nøytral swordsman som plutselig bestemte seg for et bakholdsangrep i det jeg fant en skjult dør.

    Etter å ha surret rundt i hula en god stund begynte jeg å lure på denne magikeren det var snakk om, siden jeg ikke hadde sett snurten av han, for jeg hadde da kommet mye lengre enn nivå 4. (Nei, jeg hadde ikke drept han!), og plutselig så fant jeg i stedet snekkeren på nivå 7, og det var en magiker sammen med han, som var nøytral i tillegg. Jeg begynte å lure på om dette var magikeren jeg hadde hørt om, så jeg lot snekkeren daske løs på meg (bommet hele tiden), og prøvde å snakke med magikeren, men det var visst ikke han. Jeg får vel lede fyren opp til nivå 4 da, tenkte jeg. Kan jo hende jeg finner fyren, og snekkeren treffer meg jo ikke uansett.

    Spillet har opp til dette punktet vært totalt plankekjøring, og jeg hadde knapt nok blitt truffet en eneste gang, og meid ned alt som om jeg skulle ha spilt Call of Duty 872. Da skjer det som selvsagt må skje i slike spill. I det jeg leder snekkeren gjennom en trang og lang korridor, så treffer jeg på et troll, og dette trollet er selvsagt -ikke- plankekjøring. Han slår hard, og jeg klarer ikke treffe han i det hele tatt, så jeg er blokkert mellom snekkeren på ene siden og trollet på den andre siden. I det jeg skjønner at trollet ikke kan beseires, så prøver jeg desperat å banke opp snekkeren i stedet, for å kunne flykte den andre veien, men det er selvsagt for sent. Død. Velkommen til virkeligheten! Ah, herlige saker!

    PS: Jeg glemte selvsagt å be. Vet ikke om det hadde kunne hjulpet meg uansett.

    Svar
    • Hehe, det høres ut som en ganske god start. Hadde vært litt for bra om du skulle klart å redde snekkeren på første forsøk!

      Hva som skjer når du ber avhenger av situasjonen, men i denne situasjonen hadde du nok fått full helse igjen.

      Fra spillets wiki-dokument ser jeg nå at healeren ikke ALLTID befinner seg på nivå fire, men «on or around level four». Men det er jo en teoretisk mulighet, om enn veldig usannsynlig, at han ble drept av et troll elns før du fant ham…

      Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.