I dag lanseres den finske kultklassikeren på Steam-plattformen.
Nå for tiden er det så godt som umulig å surfe på Steam-siden uten å snuble over en bråte overlevelsesspill med «roguelike»-elementer, men slik har det selvsagt ikke alltid vært. For bare en håndfull år tilbake var sjangeren så godt som ukjent, og et av de få alternativene man hadde var det finske spillet UnReal World. Det var til gjengjeld et temmelig enormt spill.
Rike muligheter
UnReal World har vært under konstant utvikling siden 1992, og foregår i en dataskapt jernalderverden bestående av enorme skoger, farlige myrer og svære fjellkjeder. For å overleve i denne verdenen kan du spore opp dyr, sette ut feller, jakte med pil og bue, fiske, plukke bær, og så videre.
Du kan være nomade og sove under åpen himmel, eller bygge et enkelt le for natten. Alternativt kan du slå deg til ro, og bygge din egen tømmerhytte i villmarken. Du kan jakte på dyr for pelsen deres, og selge den til landsbyboere eller til og med fjerne kulturer. Hva du gjør med det virtuelle livet ditt er opp til deg selv.
Opprinnelig et «shareware»-spill
Da spillet først ble lansert, var det (i likhet med de fleste kommersielle indie-spillene på denne tiden) et «shareware»-spill. På totusentallet gikk imidlertid utvikleren over til å gi det ut gratis, og heller satse på pengegaver fra begeistrede spillere – slik som skaperne av Dwarf Fortress også har gjort.
Når UnReal World i dag kommer til Steam, koster det penger (den norske prisen vet vi ikke, men amerikansk pris blir 11 dollar). Du kan fortsatt laste spillet ned direkte fra utvikleren, helt gratis. For øyeblikket har ikke Steam-versjonen noe ekstra, men den kommer til å få «achievements», og så videre. Her er en veldig beskrivende trailer:
Her er en liste over nøkkelfunksjoner:
- turn-based and open-ended – think before you act and live off the land as you please
- random world generation for endless replayability
- intricate procedural world full of wonders both mundane and extraordinary to explore on very detailed level
- no character classes but nine different cultures to choose from
- skill based system including multitude of skills from cookery to hideworking, from herblore to tracking
- detailed terrain generation with diverse and accurate northern vegetable kingdom
- convincing northern animal kingdom with species specific behaviour patterns and feeding relationships modelled in detail
- keep in touch with the spirit world and the supernatural guardians of nature
- find excitement in surviving everyday life and the quest for success in the harsh ancient wilderness
- detailed combat (and hunting) with many tactical options and galore of weapon, battle experience and combatant related factors resulting in vivid and rewarding struggles
- no «hit points» but detailed generation of injuries such as bruises, fractures, tears and cuts to specific body locations
- injuries rated to determine their effect to physical activity
- craft items from weapons to traps, build constructions for temporary shelter to log cabins
- moddable crafting, building and flora
- and so much more. Everything is up to you…