Så mye kan man få plass til på 4 kB

Ta en titt på den heftige demoen 2nd Stage Boss, som ble lansert på TokyoDemoFest 2016.

Spill blir bare større og større, noe de av oss som regelmessig kjøper dem via Steam og andre digitale distribusjonsportaler merker godt. I gamle dager, da både lagringsplass og minne var begrenset, måtte utviklere kjempe hardt for å holde plasskravene nede. Dette ledet til et slags våpenkappløp der talentfulle utviklere prøvde å presse så mye som mulig ut av de få kilobytene de hadde til rådighet.

Ett sted hvor dette våpenkappløpet fortsatt eksisterer, er i den moderne demoscenen. Her er det om å gjøre å lage teknisk imponerende demonstrasjoner, og i flere av de mest populære kategoriene må man jobbe med kraftige begrensninger. Dette leder ofte til spektakulære resultater, og den ferske demoen 2nd Stage Boss er et godt eksempel.

Demoen ble gitt ut på en demomesse i Tokyo, som ble arrangert i helgen. Hele demoen du ser i videoen under får plass på 4 kilobytes. Til sammenligning er en ren tekstfil med teksten fra denne artikkelen på 1,94 kilobytes. Det betyr at grafikk, musikk og all koden krever like over dobbelt så mye diskplass som denne teksten i standard ASCII-format. Om du tviler, kan du laste ned demoen og kjøre den på din egen maskin. Zip-filen er på 8 kB, fordi du får en versjon for «fremtidige datamaskiner» i tillegg. Her er videoen:

Jeg kan selvsagt ikke skrive en demoscene-sak uten å trekke frem en av mine eldre favoritter, så jeg plukker frem Amiga-demoen Starstruck. Denne er er mye større enn 4k-demoen 2nd Stage Boss, men kjører til gjengjeld på mye mer begrenset maskinvare enn nåtidens PC-er (selv om systemkravene er høyere enn på typiske Amiga-spill fra åttitallet – du bør ha en 68060-prosessor og 16 MB(!) med minne for å kjøre den).

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.