Forhåndstitt: World to the West

Teslagrad-skaperne har akkurat annonsert sitt neste spill, og vi har allerede fått ta en titt på det.

World to the West er et action/hjernetrimspill satt til Teslagrad-universet, som i motsetning til forgjengeren foregår i tredimensjonale miljøer. Det er veldig tydelig at mye inspirasjon er hentet fra Zelda-serien. Grafisk sett minnes jeg umiddelbart på Link Between Worlds, og utviklerne bekrefter at de er svært glad i Zelda-spillene. Andre inspirasjonskilder de nevner er «Metroidvania»-spill, forfatteren Jules Verne og steampunk-sjangeren. Ikke direkte overraskende sett i lys av at dette er et spill i Teslagrads verden. Spillet foregår et annet sted i dette universet, og en av hovedpersonene er datteren til hovedpersonen i Teslagrad.

WorldToTheWest_Screenshots_0006Det er i alt fire hovedpersoner i spillet, og disse har hver sitt knippe egenskaper. En av personene vi møter er en såkalt «mindbender», og hun kan ikke drepe fiender. I stedet kan hun midlertidig uskadeliggjøre dem og ta kontrollen over dem. Så snart dette er gjort, kan hun enten sende fienden i den visse død eller, ikke overraskende kanskje, bruke dem til å løse gåter. En annen av hovedpersonene er mye svakere enn de andre, men har som unik egenskap at han kan grave seg under jorden og dermed komme seg forbi fiender i stedet for å bekjempe dem.

Hver gang du finner en totempæl, lagres fremgangen din og du kan bytte mellom de ulike hovedpersonene. Innimellom vil bytting mellom karakterene også være nødvendig midt i et oppdrag. Det kan for eksempel tenkes at fremgangen din hindres av en stor stein. En av hovedpersonene er tilfeldigvis en muskelbunt som kan knuse skjøre strukturer, for eksempel steiner med sprekker i. Og da kan det være nødvendig å hente ham opp til stedet det gjelder.

Et ankepunkt utviklerne selv hadde ved Teslagrad var vanskelighetsgraden i spillet. De mener den gikk altfor bratt oppover innimellom, spesielt ved enkelte av sjefskampene. I World to the West har de som mål å utbedre dette, og kutte ned på disse plutselige toppene. I demoen vi fikk prøve, var det ingen sjefskamper. Så jeg fikk ikke sett om dette var blitt behandlet ennå.

WorldToTheWest_Screenshots_0002Ikke for vanskelig, ikke for lett

Men vanskelighetsgraden var ikke avskrekkende, ei heller for lett, så det kan virke som de er inne på noe. Hva jeg skulle gjøre for å løse gåtene var aldri uintuitivt, men jeg måtte utforske miljøet og tenke på de spesielle egenskapene til karakteren jeg spilte lenge nok til at jeg følte meg smart når jeg oppdaget løsningen. Og jeg døde gjerne flere ganger på samme sted før det gikk opp et lys for meg.

Jeg er en spiller som ikke er den mest kompetente mesteren i lauget, og jeg må irriterende ofte ty til «walkthroughs» for å komme meg videre. Jeg har heller ikke den beste tålmodigheten. Men jeg fant likevel ut i løpet av den tiden jeg spilte World to the West at jeg var villig til å prøve en gang til. For jeg så hele tiden at det bare var snakk om små justeringer, så kom jeg litt videre. Spillet fikk meg tidvis til å føle meg ganske så smart. Det er ikke dårlig, når man tar med i beregningen at dette er en tidlig utgave, og at mye finpuss gjenstår.

Noen få ganger fortalte utvikleren som fulgte meg at her skal det komme nærmere instruksjoner når spillet er kommet lengre i utviklingen. Men stort sett var ting selvforklarende, når jeg bare tok et steg tilbake og tenkte meg litt om.

Thomas Tyssøy er programmerer hos Rain Games. Her viser han Spillhistories utskremte hvilke muligheter utviklingsverktøyene har.
Thomas Tyssøy er programmerer hos Rain Games. Her viser han Spillhistories utskremte hvilke muligheter utviklingsverktøyene har.

For de teknisk interesserte, kunne utviklerne avsløre at kartene blir til ved å plotte inn piksler i MS Paint, som deretter mates inn i utviklingsverktøyet. Rain Games har en stor sekk med ting de ønsker å ha med i spillet, men som de ikke kan implenteres på det nåværende tidspunkt, skjønt de kanskje kan komme med senere i ekspansjoner eller mindre utvidelse. Et av disse ønskene er verktøy for modifikasjoner, slik at brukerne selv kan lage nye brett. Per nå er dette dessverre ikke en mulighet.

Aslak Helgesen er ansvarlig for det visuelle på World to the West.
Aslak Helgesen er ansvarlig for det visuelle på World to the West.

En annen mulig utvidelse som ble nevnt, var å utvide historien til en av småskurkene i spillet. Denne karakteren vil, om denne ideen skulle bli en realitet, bli spillbar og få sin egen historie. Men Rain Games understreker at alt dette per i dag er løse tanker, og at alle krefter er fokusert på å lage selve hovedspillet så godt og funksjonsrikt som mulig, innenfor de rammer som er lagt i utviklingsplanen.

World to the West er planlagt lansert til Wii U, Xbox One og PlayStation 4, men endelig lanseringsdato er ennå ikke avgjort. Rain Games understreker at spillet må få den tid den trenger for å bli finpusset, men håper å få spillet lansert i løpet av året. På lengre sikt kan det være det kommer en versjon til nettbrett, men da må man finne et styresystem som er tilfredsstillende for formatet.

Den offisielle siden til World to the West kan finnes her, og under kan du se den første traileren:

3 kommentarer om “Forhåndstitt: World to the West”

  1. Så utrolig stygt det så ut i forhold til Teslagrad…. men sånn må det vel bli når de absolutt skal gå for 3D. Ellers så blir jeg veldig skeptisk når de mener at vanskelighetsgraden skal justeres nedover? Mitt store ankepunkt til Teslagrad var rett og slett at det var altfor enkelt, og en puzzle-platformer må være i alle fall litt utfordrende, hvis ikke kunne de like gjerne ha laget en vanlig platformer (men da måtte de gjort den delen vanskeligere også…. ) Spillet ble dermed ikke spesielt interessant i en sjanger som har hatt veldig mange bra spill de siste årene.

    Forøvrig morsomt at Spillhistorie.no får anmelderkopier/sniktitter på ting og tang. Enda et steg mot verdensherredømme. :P

    Svar
    • Hehe, jeg antar hver sin lyst. Personlig syntes jeg grafikken var søt og fin.:) Minnet meg om Zelda: A Link Between Worlds, som sagt. Når det gjelder vanskelighetsgrad, så sa de ikke at vanskelighetsgraden som sådan skal ned. Jeg har ikke spilt Teslagrad selv, og kan ikke sammenligne der. Men de pekte på enkeltbosser som hadde plutselige hopp i vanskelighetsgrad, og det ville de altså myke opp i forhold til. :) Hyggelig at du likte lesingen, vi håper selvsagt på at keiser Jokke I vil få en snarlig kroning.

      Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.