Etter Cosmic Cavern, har Mindware startet arbeidet med å få PC-8001-spillet Space Mouse ut på Steam.
Den japanske spillhistorien har en viktig del som i dag er stort sett glemt, nemlig spillutviklingen som foregikk på ulike hjemmedatamaskiner på åtti- og nittitallet. Veteranutvikleren Mindware, som selv har flere klassikere på rullebladet, gjør i disse dager et forsøk på å hente mye av denne glemte historien frem i lyset igjen.
Tidligere i sommer lanserte de Cosmic Cavern 3671 på Steam. Denne utgivelsen var basert på et spill som opprinnelig kom til Sharp MZ-80-plattformen i 1980. Faste lesere husker kanskje at jeg fikk tilgang på originalkoden til dette spillet, og lagde en engelskspråklig versjon for Sharp MZ-80A. Mindwares versjon inneholdt originalen, en forbedret versjon laget som et Sharp MZ-700-spill, og en mer moderne, arkadespill-inspirert utgave.
Space Mouse er neste prosjekt
Nå har utvikleren lagt ut sitt neste prosjekt på Greenlight. Dette er Space Mouse, et spill som opprinnelig kom for NEC PC-8001, en annen populær datamaskin i Japan tidlig på åttitallet. Spillet kom senere til plattformer som Sharp MZ-80B, og en senere utgave havnet til og med i det Enix-utgitte eventyrspillet JESUS, som et minispill.
Space Mouse ble utviklet av Takanari Suzuki (芸夢狂人), som var en av de første «stjerneutviklerne» i Japan, ifølge Mindware-sjef Mikito Ichikawa. Utvikleren sto bak en rekke tidlige spill for japanske PC-er, og de fleste av de tidlige spillene hans ble utgitt som programlistinger i bladet I/O Magazine. Det ble også Space Mouse.
Nyversjonen som etter planen skal komme til Steam, inneholder både originalen og en «arrange»-versjon laget som et Sharp MZ-700-spill. Her kan du se en video:
Jeg snakket forresten med Mindware-sjef Mikito Ichikawa i sommer, og resultatet ble en stor intervju-artikkel her på Spillhistorie.no.
Personlig opplever jeg det som veldig viktig at noen gjør den jobben Mindware gjør, med å bevare og tilgjengeliggjøre potensielt viktig spillhistorie som så godt som aldri nevnes ellers. Spillmediets tidlige utvikling handlet om så mye mer enn Nintendo, Sega, Atari og Commodore (og selv Commodore er i ferd med å «forenkles bort» fra dagens beretninger om spillenes historie).
Stemt!