Virtual-O prøver å bringe orientering til spillmediet.
Ja, jeg vet – den første reaksjonen på at noen lager et orienteringsspill er sannsynligvis noe i retning av at det må være en spøk. Men jeg tror faktisk at det er et konsept som kan fungere. Ikke minst fordi jeg allerede har spilt noen spill der det gjør det (selv om disse spillene har andre aspekter, også).
Full orienteringssimulator
Målet med Virtual-O skal ifølge utvikleren være å skape en full orienteringssimulator som skal være såpass tilgjengelig at alle kan lære noe om navigering i skog og mark (hei, det kan redde livet ditt en dag) men samtidig såpass realistisk at ekte orienteringsløpere kan bruke spillet til øving.
Det skal blant annet tilby realistisk simulering av kart og kompass, en realistisk løpemodell som tar terrenget i betraktning, full dag-natt-syklus og et levende spillmiljø. Miljøene i spillet er skapt ved hjelp av laser-scanning (LIDAR), og skal være svært detaljert.
Enn så lenge er spillet i «early access». Dagens versjon skal være fullt spillbar, og ha to virkelige områder å gå seg vill i. Spillerne kan teste ekte løyper, eller skape sine egne.
Jeg liker konseptet godt, men prisen på 390 kroner på Steam får meg til å legge dette spillet i ønskelista i stedet for å kjøpe det. Spesielt med tanke på at det ikke har kommet noen brukeranmeldelser enda. Her er en video som viser spillet i Elite-hastighet, som visstnok er fire ganger så raskt som normal løpehastighet (jeg har noen kommentarer under):
Går det an å snuble?
Hastigheten skal jeg ikke si noe om, men altså hvis du noensinne har prøvd å bevege deg i skog og mark, og da spesielt hvis du har prøvd å gjøre det raskt, så vet du at det er litt mer vrient enn det denne videoen gir uttrykk for. Bakken er full av kvister, stokker og ting som stikker, og du kan ikke bare løpe gjennom busker slik personen i videoen gjør.
I mine øyne må en god orienteringssimulator gjøre mer enn å gi deg realistisk kart og kompass, men må også gi deg noen av de faktiske utfordringene som det å bevege seg på andre underlag enn asfalt innebærer.
Forresten, av spillene jeg nevnte i starten er det spesielt ett som stikker seg frem – indie-utgivelsen Miasmata fra noen år tilbake. I Miasmata handler store deler av spillet om å utforske et ukjent skogsmiljø, og du må blant annet bruke en form for triangulering for å forsøke å finne ut av hvor du befinner deg. I tillegg simulerer spillet det å bevege seg i vanskelig terreng på en interessant måte (der du for eksempel kan miste kontrollen i utforbakker).
Du kan jo lese min anmeldelse på Gamer.no, om du er interessert.