Har solgt over to millioner kopier mens det enda var i alfa-delen av utviklingen.
Space Engineer er et kreativt overlevelsesspill satt til verdensrommet, der du må sanke inn ressurser og bygge dine egne farkoster, baser og romskip ved hjelp av et avansert, Lego-aktig byggesystem. Da spillet først ble lansert handlet alt om å overleve på små asteroider, men så ble utviklerne stormannsgale og la til svære planeter i tillegg.
Fra alfa til beta
Spillet har vært i «early access» i en evighet, og solgt over to millioner kopier så langt. Nå har utviklerne endelig tatt det fra alfa-stadiet til beta-stadiet, noe som kanskje ikke betyr så mye i praksis lenger, men som tidligere ville vært en indikasjon på at spillet ikke kommer til å gjennomgå noen veldig store endringer før den endelige lanseringen.
Ifølge sjefsdesigner Marek Rosa betyr milepælen enkelt og greit at utviklerne nå mener spillet har et solid fundament. Samtidig understreker han at det fortsatt er mye å glede seg til, slik som et nytt grensesnitt.
I forbindelse med betautgivelsen har skaperne blant annet laget alle spillets blokker på nytt, helt fra bunnen av. De nye modellene skal være mer effektive med tanke på ytelse, og se bedre ut i tillegg. Dessuten brukes nå «physically based rendering», noe som kort sagt betyr at lys og skygger vil se mer realistisk ut på de ulike overflatene.
Spillet har også fått en kampanje for nye spillere, slik at det blir lettere å komme inn i spillet. I tillegg loves vi forbedret flerspiller, nye byggemuligheter og masse annet (nederst kan du se en videopresentasjon av tingene som kom inn i den siste oppdateringen før beta). Her er en beta-trailer:
Og her er den oppdateringsvideoen jeg nevnte:
Selv klokket jeg en god del timer i dette spillet da det fortsatt bare hadde asteroider, og syntes det var skikkelig artig. Det er vel snart på tide med en ny runde.
..er så lei av early access og pre-alpha… som du sier her så har jo ikke beta noe å si lengre. Skjønner egentlig ikke at folk kjøper uferdige ting. I essens så betaler for folk for en skisse og noen lovord.
Har jo sykt lyst til å engasjere en produkt selger og pitche egne ideer. Og kanskje utvikle ideen om et år eller to…
Hadde vært gøy å se data om 5-10 år med hvor mye penger folk har donert til «lost causes»
I dette tilfellet kjøpte jeg og David spillet for evigheter siden, før det fikk planeter, og jeg tror nok vi begge er fornøyd med kjøpet & føler vi har fått verdi for pengene bare med de timene vi spilte det da. Steam-anmeldelsene er også veldig positive, så tror ikke folk flest er misfornøyd med det produktet som er tilgjengelig.
Dette er neppe en type spill som hadde kunnet bli laget med et gammeldags modell uten early access. Jeg er selv veldig glad for at early access har åpnet opp mulighetene for å lage spill som er litt for ambisiøse for de tradisjonelle utviklermodellene.
Ser jo den at kosten tidlig i produksjonen er veldig liten pr hode.
Men jeg mener det bidrar til å holde bransjen nede. Lange dager og lav lønn for de som jobber «tradisjonelt». De fleste er, utfra min research, avhengig av jobber med noe faste rutiner pga personlige eller familiære situasjoner.
De få som overlever, uten å måtte kle seg i løv og spise gjørme for å bli mett, går videre til å enten selge ip’en eller lage en ny early access type spill. Som igjen er med på å undergrave bransjen ytterligere.
Man kan si at å produsere spill og interaktive opplevelser er nisje fordi så få får muøigheten til å gjøre karriere innen industrien.
Men når man ser at det er snakk om verdens mest inntektsgivende «nisje» inmen underholdning, så skurrer det et sted..
Misforstå meg rett. Jeg liker at terskelen for å få utgitt spill som indie utvikler har blitt noe lavere. Jeg liker også at man kan kjøpe spill billig.
Jeg skal innrømme at jeg ikke ser sammenhengen mellom å bruke early access som forretningsmodell og de problemene du nevner. Det er jo ikke billigere å lage early access-spill, det eneste er at man kan komme på markedet tidligere, og tjene penger der hvis det man har laget er bra (og interessant for folk).
Hvis man skal lete etter trender som ødelegger for den tradisjonelle bransjen, tror jeg heller man bør se på eSport og free to play. Trender som oppfordrer folk til å spille samme spill om og om og om og om igjen, i stedet for å oppsøke nye opplevelser.
Noe av det jeg mener er at folk burde være mer kritiske til større donasjoner for spill som ikke følger en produksjonsplan. Det har jo gjentatte ganger hendt at spill ender opp som noe helt annet enn hva man betalte for eller at det alrdi blir en ferdig utgivelse.