Hvor stammer Virtual Console-versjonen av Super Mario Bros. fra?

Eurogamer tror Nintendo har lastet den ned fra nettet.

For et par dager siden skrev jeg en kommentar om bevaring av spill i en verden der spill i større og større grad kommer ut digitalt, der jeg blant annet var innom spillindustriens manglende interesse for bevaring av spillkulturen vår, og det faktum at mye av jobben i stedet har blitt gjort av pirater.

Et spill som forandret verden.
Et spill som forandret verden.

Nå har det interessant nok kommet et nytt eksempel på akkurat dette. I fjor lagde jeg en artikkel om Frank Cifaldis glimrende GDC-foredrag om spillindustrien og emulatorer, og i det foredraget mente Cifaldi å kunne vise at Super Mario Bros. på Virtual Console for Wii faktisk er en ROM-fil lastet ned fra et nettsted.

Nå har nettstedet Eurogamer tatt et dypdykk i Virtual Console-versjonen av Super Mario Bros. på Wii (etter å ha sett samme foredrag), og sammen med emulatorutvikleren Marat Fayzullin har de analysert filen. Deres funn viser at Virtual Console-versjonen av Super Mario Bros. er identisk med en versjon som er tilgjengelig på nettet.

Er det så farlig?

Nettstedets konklusjon er at det er veldig sannsynlig at Nintendo (eller en samarbeidspartner) har lastet ned Super Mario Bros. fra nettet, og så lagt piratversjonen ut for salg på sin egne kommersielle retrotjeneste. Nintendos politikk er at «alle som laster ned Nintendo-spill fra uoffisielle kilder er pirater», noe som altså ser ut til å gjøre dem selv til pirater ifølge deres egne definisjon.

At Nintendo er motstandere av emulatorer og nedlasting av deres opphavsrettsbeskyttede materiale, er selvsagt ikke overraskende. Det må de jo også være, med tanke på at det potensielt er levebrødet deres det er snakk om. Og om Eurogamers konklusjon er riktig, er de uansett langt fra de eneste som har gjort noe tilsvarende. Ofte fordi det ikke har eksistert noe annet alternativ.

Super Mario Bros. på NES.
Super Mario Bros. på NES.

Det er med andre ord ikke nødvendigvis et problem om Nintendo har gjort det slik. Men det sier mye om hvordan bevaring av spillkulturen vår prioriteres av de kommersielle selskapene, om selv Nintendo velger eller er nødt til å benytte seg av en piratversjon når de skal gjøre klassikerne sine tilgjengelige for salg på nye plattformer og for nye generasjoner med spillere.

Da er det jo fristende å spørre seg hva som hadde skjedd om denne piratversjonen ikke fantes. Nintendo skal i teorien ha lagret en kopi av hvert eneste offisielle spill som kom til NES, så de burde kunne overføre disse selv – hvis de fortsatt har dem, da. Kanskje de vurderer det som upraktisk eller for mye arbeid? Man kan jo dra det veldig langt, og spørre seg om Virtual Console hadde eksistert i utgangspunktet om spillene ikke allerede var lett tilgjengelige fra nettet?

Det er uansett viktig å påpeke at Nintendo har benektet overfor Eurogamer at de har lastet ned spillet. De har ikke kommet med noen forklaring på hvorfor deres versjon er identisk med piratversjonen, eller gitt noe nærmere innblikk i hvordan prosessen for Virtual Console-spill fungerer.

Her kan du se Eurogamers videoreportasje om saken:

Deler av toppbildet stammer fra Cifaldis foredrag. Resten er Nintendos eiendom!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.