Kommentar: Hvorfor er det så vanskelig med lagrefiler?

Jeg vil aldri mer inn i obskure mapper for å finne lagrefilen til et spill.

Lagring av spill er overraskende vrient for spillutviklere å forholde seg til. Ikke bare har vi den vanlige problematikken rundt når og hvor man skal få lov til å lagre (der svaret gjerne er «ikke så ofte som du ønsker»), eller spørsmålet om hvor mange lagrefiler man skal få til disposisjon (der svaret gjerne er «litt færre enn du trenger»), men de rent praktiske spørsmålet om hvor filene skal ligge er utrolig nok noe spillutviklere sliter voldsomt med å finne en brukervennlig og standardisert løsning på. La meg forklare.

Et strev å finne filene

Jeg har ganske mange spill installert på harddisken min, og resultatet er at jeg også har ganske mange lagrefiler fra disse spillene rundt omkring. Det vil si, «rundt omkring» er å si det litt i overkant forsiktig. Noen spill legger lagrefilene sine rett ut i Dokumenter-mappen. Noen spill legger lagrefilene sine i en undermappe de kaller My Games, i Dokumenter-mappen. Mange velger å legge dem i en i utgangspunktet skjult mappe som heter ProgramData, på C-stasjonen. Enkelte spill, spesielt av den eldre typen, legger lagrefilene sine der de selv er installert.

Illustrasjonsbilde som viser sånn omtrent hvor fornøyd jeg er når jeg må inn i Appdata for å finne lagrefiler.
Illustrasjonsbilde som viser sånn omtrent hvor fornøyd jeg er når jeg må inn i Appdata for å finne lagrefiler.

Og så blir det litt komplisert. I Brukere-mappen på samme stasjon, ligger det mye rart. Ett spill har valgt å legge lagrefilene sine rett ut i Brukere-mappen min. En handfull spill har brukt en mappe som heter Lagrede Spill. Men graver jeg videre, så finner jeg den skjulte mappen AppData. Denne har tre undermapper: Local, LocalLow og Roaming. I alle disse mappene ligger det massevis av lagrefiler og data fra spill. Det virker for meg helt tilfeldig hvilken de ulike spillene har valgt.

Det å finne filene, hvor enn de ligger, blir gjort enda mer komplisert av måten de lagres på. De ligger vanligvis i en egen mappe dedikert til dette spillet, som igjen kan ligge i en undermappe under navnet på utgiveren, i en undermappe under navnet på utvikleren eller bare rett ute i den hovedmappen de tilfeldigvis har valgt å legge seg i. Spill fra samme selskap velger ofte vidt forskjellige løsninger, så selv om jeg finner en Electronic Arts-mappe på et halvfornuftig sted, er det ikke dermed sagt at den inneholder filene til alle Electronic Arts-spillene mine.

Men vent, det blir faktisk enda verre. Noen spill har for eksempel begynt å legge lagrefilene sine i Steam-systemet. Skal jeg finne lagrefilen til det norske spillet World to the West, så må jeg inn i følgende mappe: C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\10359033\530020\remote. Tallkombinasjonene i mappenavnene er ulike fra bruker til bruker, så om du lurer på hvor dine World to the West-lagrefiler ligger, så hjelper ikke den banen jeg akkurat viste deg. Hvis du vil finne dem uten å gå gjennom tusen kryptiske tallkombinasjoner på harddisken, kan du ta noen skjermbilder fra spillet, og velge å vise mappen med disse i via Steam. Det er ikke samme mappe som lagrefilene ligger i, men den har samme navn (altså 530020 hos meg).

Men hva så?

En skulle kanskje ikke tro at det betyr så voldsomt mye hvor spill legger lagrefilene sine, men det er mange grunner til at alt dette rotet er problematisk. Den mest åpenbare har med sikkerhetskopiering å gjøre. På ett eller annet tidspunkt må jeg ha ny PC eller reinstallere Windows, og da vil jeg gjerne ha lagrefilene til i alle fall noen av spillene mine med meg. Men hver gang jeg har gått gjennom denne prosessen, som kan være ganske stressende i utgangspunktet, ender jeg opp med å miste ting fordi de ligger skjult ett eller annet sted jeg ikke har fått med meg.

Ja, for jeg trengte faktisk hjelp til å finne ut at Minecraft ligger på skrivebordet. Takk, Windows 10.
Ja, for jeg trengte faktisk hjelp til å finne ut at Minecraft ligger på skrivebordet. Takk, Windows 10.

Så har vi de gangene jeg ønsker å beholde et spesifikt lagrepunkt, som ellers ville blitt overskrevet. Kanskje fordi jeg ønsker å gå tilbake til dette lagrepunktet senere for å ta andre valg. Da må jeg også finne ut hvor spillet er lagret først. Og hvis du lurer på hvorfor jeg spesifikt trakk frem World to the West, så var det fordi jeg manuelt måtte inn i lagrefilen for å fikse en bug (som for ordens skyld ble fikset etter at jeg hadde oppdaget den, før lansering).

Ja, det finnes en søkefunksjon, men hvis det er snakk om sikkerhetskopiering er det ikke sikkert jeg husker på alle spillene jeg ønsker å finne lagrefilene til der og da, hvis jeg har hatt systemet i flere år. Flere av mappene er dessuten utelatt fra søket i Windows 10, som uansett er bortimot umulig å få konfigurert sånn at det gjør nytte for seg med mindre du har tatt mastergrad i dårlige grensesnitt. Ah, og det er jo ikke gitt at mappene har et navn det er enkelt å søke på i utgangspunktet.

Den andre åpenbare grunnen, er simpelthen at lagrefiler blir større og større, og det er derfor ikke helt problemfritt at jeg ikke får velge hvor på systemet mitt de skal ligge. Som mange andre har jeg valgt å installere Windows på en mindre SSD-disk, og så ha spillene og programmene mine på en stor, tradisjonell harddisk. Når man får mange lagrefiler, tar de opp en ikke helt ubetydelig mengde plass på Windows-stasjonen. Dette er et slikt problem som bare sniker seg opp på deg; plutselig er man tom for plass, uten å ane hva all plassen er brukt på. Det hjelper jo heller ikke at flere av mappene potensielt store lagrefiler velger er skjult for brukeren i utgangspunktet.

Løsningen er jo så enkel!

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig. Hvorfor må spill velge så vidt forskjellige løsninger? Hvorfor insisterer så mange spill på å grave lagrefilene ned i kryptiske lokasjoner, eller skjulte mapper som appdata? Og hvorfor insisterer andre igjen å rote til dokumenter-mappen min med massevis av egne mapper?

Av løsningene som tradisjonelt velges, er jo det å legge dem i My Games-mappen i dokumenter den minst problematiske, men den løser ikke plassproblematikken sånn uten videre [oppdatering: Jo, det gjør det visst – se Kristian Foshaugs kommentar under … bare synd det kun er en håndfull spill som faktisk velger denne løsningen].

Er dette så himla vanskelig å legge inn, da? Sierra klarte det for snart 30 år siden.
Er dette så himla vanskelig å legge inn, da? Sierra klarte det for snart 30 år siden.

Det verste er at dette tross alt burde vært veldig enkelt. I en ideell verden burde det være én spesifikk, brukervalgt mappe som alle spill automatisk lagrer filene sine i, med mindre brukeren velger å legge dem et annet sted. Om ikke det å velge felles lagremappe kan gjøres via Windows, så bør det være mulig i Steam, Galaxy og andre systemer. Ingen spill bør strengt tatt behøve å forholde seg til ulike baner på mitt system, de burde bare se hvilken mappe jeg har valgt, og så putte lagrefilene sine der. Hvor vanskelig kan det være?

Men det burde altså også være mulig å spesifisere fra spill til spill, sånn i tilfelle jeg har behov for det (kanskje jeg for eksempel ønsker å legge lagrefilene til ett spill i en delt mappe på nettverket mitt). Alle spill burde dessuten gjøre det enkelt å slette lagrefiler man ikke trenger – ikke bare overskrive, men slette. Og for all del: Gi selve filene samme navn som det navnet de har i spillet. Hvis jeg har valgt å kalle en lagrefil for «Før sistebossen», så bør filen hete det og ikke «save0066».

Kom igjen, spillutviklere. Slutt å komplisere ting, gjør det enkelt. Og respekter at spillene deres ligger på mitt system, og at det er jeg – ikke dere – som bestemmer der.

3 kommentarer om “Kommentar: Hvorfor er det så vanskelig med lagrefiler?”

  1. Jeg kan varmt anbefale GameSave Manager
    http://www.gamesave-manager.com/

    Programmet er portabelt og kan lage og gjenopprette backup av savegames fra de aller fleste spill, inkludert de obskure spiller-id-mappene som Windows live spill (som fable 3) er avhengige av.
    Eneste problem jeg har oppdaget hittil er med gog-utgaven av Dex. Det behøver riktignok ikke å gjelde flere enn meg.

    Svar
  2. Skal sies at om du høyreklikker på «my games»-mappen og velger properties / location, så kan du altså endre banen til denne til hvor som helst.

    Jeg har f.eks. min my games-mappe på d:\documents\my games\

    (og ja, jeg har flytta resten av de «viktige» mappene også til D-disken…)

    Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.