Da jeg trengte nye spill til min første datamaskin, kom en venn opp for å programmere et par for meg.
Min første datamaskin var en Sharp MZ-80A, en japansk mikrodatamaskin med hele 48 kilobytes med minne, og innebygd monokrom-skjerm og kassettspiller. Jeg skal ikke plage deg med detaljene, siden jeg har skrevet om den opp til flere ganger før, men jeg elsket den maskinen, og hadde det ikke vært for den, så hadde det neppe eksistert noe Spillhistorie.no i dag.
Problemet var at jeg bare hadde fire spill for maskinen. De var ganske gode, på tross av enkel teknologi, og jeg fikk mye moro ut av dem, men … det var altså bare fire. Jeg hadde noen flere kassetter med programvare på, men av ukjente årsaker fikk jeg aldri til å kjøre dem. I instruksjonsboka var det også kode for et Tron-aktig spill for to spillere, men jeg tror aldri jeg helt fikk til å skrive det inn uten feil.
Dette var dessuten lenge etter at Sharp MZ-80A hadde gått ut av sortimentet, og det var ingen mulighet til å kjøpe nye programmer og spill for maskinen i butikkene. Jeg kjente heller ingen andre som hadde en slik maskin. Faktisk var både datamaskiner og konsoller svært uvanlige i vennekretsen min på den tiden.
Så da satt jeg der med mine fire forskjellige spill – eller tre, etter at det ene sluttet å virke da faren min skulle prøve å starte det en gang – og når interessen for spill først hadde blitt tent, ønsket jeg meg jo selvsagt mer. Jeg husker hvordan jeg sikkert brukte timer på å titte på reklamer for spill i ulike postordrekataloger, og drømte om hvordan de måtte være å spille utfra enkeltskjermbilder eller bare tekst.
Lag det selv
Redningen ble en venn av familien. Han var noen år eldre enn meg, og var svært interessert i datamaskiner og programmering (noen år senere involverte han seg i demoscenen på Amiga). Han så sikkert på min vesle Sharp MZ-80A som en artig utfordring, og én dag kom han på besøk for å programmere et spill for meg.
Siden maskinen brukte en variant av BASIC, hadde han han opparbeidet seg den grunnleggende kunnskapen han trengte gjennom BASIC på Commodore 64. Sharp-en gjorde en del ting annerledes, men den herlig omfattende manualen hadde informasjon om det meste – bare synd den var på engelsk, som jeg forsto veldig lite av.
Meningen var helt sikkert å lage en klone av arkadeklassikeren Breakout, men det viste seg å være litt for komplisert for én økt, og resultatet var Treff. Et spill der målet enkelt og greit var å holde en ball i spill så lenge som mulig, ved hjelp av en navigerbar plate i bunnen av skjermen. Jeg hadde ikke spilt Breakout før, så for meg var jo konseptet helt nytt. Og den utrolig kule «game over»-effekten han programmerte inn i spillet sluttet aldri å imponere meg.
Senere kom han opp for å lage et nytt spill. Om det var inspirert av noe spesielt vet jeg ikke, men det het Bro, og var et spill der man måtte prøve å styre en mann over ei bro så mange ganger som mulig. Problemet var bare at det var et hull i broa, som flyttet på seg, og dermed gjorde prosessen litt vanskelig.
En åpenbaring
Verken Bro eller Treff er særlig gode spill, når sant skal sies. De underholdt meg, fordi jeg ikke hadde så mye annet. Men det som fortsatt slår meg som så utrolig flott med dem, var hvordan vi løste problemet med at jeg hadde så få spill – vi lagde våre egne.
For meg var det en heftig opplevelse å se hvordan et nytt spill ble til foran øynene mine, som jeg kunne spille så mye jeg ville senere. Hadde jeg vært litt eldre, så hadde jeg helt sikkert også lært noe av prosessen, slik at jeg kunne utvide spillbiblioteket mitt ytterligere, helt selv.
Da jeg for et par år siden fikk en ny Sharp MZ-80A, fant jeg frem den gamle kassetten med Bro og Treff på. Jeg hadde overhodet ingen tro på at de fortsatt kom til å fungere, men det gjorde de. Jeg tok opp denne videoen (merk at jeg tror den gamle Sharp-en min hadde norsk tastatur og tegnsett, i motsetning til min nye maskin):
Jeg skjønner godt hvis du ikke akkurat higer etter å få prøve disse spillene selv, men jeg velger likevel å legge dem ut i et emulatorvennlig format her. Om ikke annet enn for bevaringens skyld. Merk at du må ha minst 1,6 kilobytes ledig plass på harddisken din for å kunne laste ned filen!