Den 18. oktober 1958 debuterte det som ofte kalles bestefaren til de moderne videospillene.
Tennis for Two har ofte fått æren for å være det første videospillet. Situasjonen er litt mer komplisert enn som så – det ble blant annet slått av en biljardsimulator fra 1954 – men det har likevel en svært viktig status i spillhistorien. Det kan for eksempel sies å ha vært det første videospillet kun utviklet for underholdningens skyld.
Spillet debuterte den 18. oktober 1958, og kunne med andre ord feire sekstiårsjubileum i går.
Laget for en messe
Tennis for Two ble designet av den amerikanske fysikeren William Higinbotham, som jobbet ved Brookhaven National Laboratory. Hvert år hadde denne institusjonen noen åpne dager med ulike utstillinger for publikum, og Higinbotham kom opp med ideen til spillet i forbindelse med denne messen.
Laboratoriet hadde en analog datamaskin av typen Donner Model 30, som blant annet kunne simulere vindmotstand, og ved hjelp av denne og et oscilloscop – samt to enkle kontrollere – kunne Higinbotham designe et enkelt tennisspill for to spillere. Det tok et par timer å designe spillet, og tre uker å bygge det (noe han gjorde sammen med teknikeren Robert V. Dvorak).
Tennis for Two ble en stor suksess på messen. Det var aldri meningen å lage et permanent spill, så etter å ha vært åpent for publikum i tre dager ble det tatt fra hverandre, og utstyret ble brukt til andre ting. Men Brookhaven har i senere tid gjenskapt spillet, og du kan også teste en simulator av det på nettet.
Om William Higinbotham skjønte at Tennis for Two var med å skape et nytt medium vet vi ikke, men han designet aldri noen flere spill, og Tennis for Two ble i stor grad glemt frem til slutten av syttitallet. I akademiske sirkler er nok Higinbotham mer kjent for noe helt annet – under andre verdenskrig ledet han nemlig et team som blant annet utviklet sprengmekanismen til den første atombomben.
Toppbildet er fra en replika utviklet av Brookhaven National Laboratory, og er i «public domain».