Coverdisken – CU Amiga, oktober 1990

Uff da, dette var en begredelig måned for CU Amigas lesere.

I denne artikkelserien går jeg tilbake til gamle coverdisker for å utforske det som befinner seg der. Det vil gi meg en mulighet til å oppdage spillperler jeg ikke har prøvd, og trekke frem spill som jeg neppe ville hatt noen grunn til å skrive om ellers. I denne runden fokuserer jeg på Amiga-plattformen, med et av favorittbladene mine – CU Amiga.

96 prosent?!?

Forrige måneds blad var fullstappet av gode spill, med seks spill som fikk 90% eller mer. Denne måneden er nesten like god, og et eventyrspill fikk faktisk vanvittige 96% av bladet. Kan du gjette hvilket spill det er snakk om, og hvilken utvikler det kom fra? Jeg tviler veldig sterkt, men fasiten finner du nederst i artikkelen.

Bare 20 knapper! Bilde: Mobygames.
Bare 20 ikoner! Bilde: Mobygames.

Andre toppspill inkluderer stridsvognsimulatoren M1 Tank Platoon (94%), Cinemawares sjangerblanding Wings (94%) og romspillet Simulcra (90%). Spill som Indianapolis 500, Captive og Pang fikk også gode karakterer.

Jeg vil også trekke frem en sniktitt på Bullfrog-spillet Powermonger, et sanntidsstrategispill som har blitt litt glemt til tross for at det gjorde mye spennende i sin tid. Jeg liker denne setningen, som røper litt om hvor mye spillgrensesnitt har forandret seg siden 1990: «Og på tross av dette [all valgfriheten] styres spillet av kun 20 forskjellige ikoner plassert rundt om på skjermen.»

Månedens diskett var et skikkelig pes å få til å funke, for programmet som var installert på «bootblocken» hadde en stygg tendens til å klikke på flesteparten av emulatoroppsettene mine. Jeg endte opp med å kopiere alle filene over på en ny diskett, siden jeg skammelig nok ikke husker hvordan man forandrer bootblocken på en Amiga-diskett.

Men strevet var til veldig liten nytte, for det vi har her er den dårligste coverdisken på evigheter, med kun to spill som begge er gratisutgivelser.

Sorry, verdens mest kjedelige skjermbilde, men jeg orket ikke å rote med to kontrollere samtidig for å få det til å se ut som jeg faktisk spiller dette spillet mot noen.
Sorry, verdens mest kjedelige skjermbilde, men jeg orket ikke å rote med to kontrollere samtidig for å få det til å se ut som jeg faktisk spiller dette spillet mot noen.

Sky Fight

Først ut er et spill som heter Sky Fight, som er et superenkelt dogfight-spill for to spillere. Man ser «arenaen» ovenfra, og må prøve å skyte motspillerens fly i fillebiter. Flyene beveger seg automatisk fremover, og det eneste man kan gjøre er å svinge og skyte.

Spillet har en grei tittelmelodi, men utover det er det ikke så lett for meg å teste. Det virker i alle fall ikke som noe som hadde imponert meg – faktisk minner det om et Dogfight-spill jeg husker fra Commodore 64, og som ikke imponerte meg på den plattformen heller.

Bouncer

Så har vi Bouncer, som er en rimelig dårlig Breakout/Arkanoid-klone. Jeg har vage minner fra å ha spilt dette spillet før – jeg likte det ikke spesielt godt på nittitallet, og jeg er i alle fall ikke mer begeistret for det nå.

Kunne vært bra. Eller okay, i alle fall.
Kunne vært bra. Eller okay, i alle fall.

Det første problemet er at det tar himla kort tid før ballen fyker rundt i en absurd høy hastighet, slik at det er nesten umulig å følge med. Det andre problemet er enda verre; du kan bevege platen helt ut til kantene av skjermen, men for ballens del er det en usynlig barriere en centimeter eller noe slikt innenfor kanten av skjermen som gjelder.

Resultatet er et uforutsigbart og uspillbart spill. Jeg klarte ikke å komme forbi første brett engang, men nå skal det sies at jeg ikke prøvde så voldsomt mye, heller.

Disketten har også den vanlige samlingen «hacks», samt et stilig fantasilandskapsbilde med musikk som spiller i bakgrunnen. Dessuten får vi en ny demoscene-intro, denne gangen fra en gruppe som het Mayhem. Introen skilter med en heftig låt og en kul «sjakkbretteffekt». Kanskje ikke superavansert, men den er faktisk diskettens høydepunkt. Her kan du se den:

Ah, og helt i starten er det et litt rart bilde av en ninjaskilpadde som blir skremt av hodet til Shredder, også dette akkompagnert av musikk (med den samme ukule «commodore user!»-samplingen som vi hadde på forrige diskett).

Åh nei, Shredders hode kommer for å ta deg!
Åh nei, Shredders hode kommer for å ta deg!

Utrolig nok er det fortsatt cirka 30 prosent ledig plass på disketten, så det kunne fint vært både ett og to småspill til her.

Fasit!

Og så var det fasiten på spørsmålet i starten. Hvilket eventyrspill fikk 96% av CU Amiga i oktober 1990. For moro skyld, følgende spill i sjangeren ble anmeldt: Loom fra LucasArts, Mean Streets fra Access Software, Codename: Iceman fra Sierra og Wonderland fra Magnetic Scrolls.

Svaret er selvsagt … Wonderland. Mean Streets fikk 90%, Loom fikk 85% og Codename: Iceman fikk 59%.

Jeg må innrømme at jeg aldri har spilt Wonderland selv, faktisk er det et spill jeg bare var klar over i periferien, men det må jo ha noe for seg når CU Amiga smeller til med en slik score. Det minner meg også på at spillhistorien er mye rikere enn vi vanligvis tenker over – både LucasArts og Sierra hadde spill som ble anmeldt i bladet, og Loom regnes jo den dag i dag som en stor klassiker, men det var altså et Magnetic Scrolls-spill som imponerte CU Amiga mest. Hvor ofte ser vi Magnetic Scrolls nevnt i dag?

Dette var en trist måned, men det ser ut som neste coverdisk blir langt bedre. Da får vi blant annet kjøre offroad med Ivan.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.