Miniutgaven av originale PlayStation kjører spillene sine ved hjelp av PCSX.
Som du kanskje har fått med deg, har Sony nå latt utvalgte nettsteder og Youtubere teste PlayStation Classic, og Kotaku er et av nettstedene som har fått prøve systemet. De sjekket ikke bare selve spillene, men utforsket også lisensinformasjonen til konsollen, der de oppdaget at den bruker åpen kildekode-emulatoren PCSX ReARMed.
PCSX er altså en emulator som er fritt tilgjengelig for en rekke plattformer, og det er versjonen for ARM-baserte systemer som brukes i PlayStation Classic.
Ikke nødvendigvis negativt
Det er, som spillhistoriker Frank Cifaldi påpeker på Twitter, ikke noe negativt i at Sony har valgt å bruke en eksisterende åpen kildekode-emulator for det kommende produktet. Det er bare litt ironisk, med tanke på hvordan de og andre aktører i spillbransjen (*host* Nintendo *host*) i lang tid har motarbeidet slike emulatorer.
Cifaldi trekker frem situasjonen der Sony saksøkte for å stanse emulatoren Connextix Virtual Station. Etter at Sony tapte søksmålet kjøpte de like godt hele emulatoren, for så å umiddelbart legge ned utviklingen. På samme måte gikk de rettens vei for å stanse emulatoren Bleem!, og tapte på alle punkter. Men konflikten ble en så stor byrde at selskapet bak emulatoren måtte stenge.
Når det er sagt, er det flere i retromiljøet som hevder at PCSX ikke er blant de beste PlayStation-emulatorene, og at det ikke nødvendigvis er et godt tegn at Sony har valgt å bruke denne. Men det ser ikke ut som de som har testet konsollen allerede har opplevd nevneverdige problemer med emulatoren, så det gjenstår å se om dette er et alvorlig problem i praksis.
PlayStation Classic lanseres den 3. desember her til lands. Minikonsollen kommer med 20 innebygde spill og to håndkontrollere.