Det massive åpen verden-spillet har vært under utvikling i tolv år.
2018 er åpenbart året der indie-spill som har vært under utvikling i evigheter endelig får full lansering. Få spill eksemplifiserer dette bedre enn Kenshi, som faktisk er et lite stykke spillhistorie i seg selv. Det var nemlig både med i den aller første gruppen av spill som fikk innpass på Steam via Greenlight-programmet, og et av debutspillene for den omdiskuterte «early access»-tjenesten.
Spillet har altså vært i «early access» helt siden mars 2013, men den 6. desember i år ble altså den ferdige utgaven sluppet.
Stor frihet i en åpen verden
Kenshi er et rollespill ikke helt ulikt Mount & Blade, der du starter med to tomme hender i en gigantisk sandkasseverden. Herfra kan du gjøre hva du vil – med det forbeholdet at du ikke er mektigere enn noen andre i spillets verden, og dermed ikke kan oppføre deg som om du er den utvalgte helten eller noe slikt.
Men om du klarer å unngå å havne på middagsbordet til en familie kannibaler, så kan du prøve deg som alt fra handelsreisende til krigsherre, via bonde, eventyrer eller tyv. Underveis kan du bli venner med andre figurer, som vokser og blir mektigere sammen med deg, og du kan bygge opp en mektig base som kan fungere som operasjonssenter og en trygg havn i en farlig verden.
Spillet er nesten absurd ambisiøst, og skilter blant annet med den største rollespillverdenen siden Daggerfall, med 870 kvadratkilometer som kan utforskes. Teamet bak spillet er svært lite (i de seks første årene var det kun én utvikler), og det sier seg selv at vi ikke kan forvente AAA-grafikk her.
Men bare det at et spill som dette eksisterer, og faktisk fungerer ganske godt (skal vi tro brukeranmeldelsene), må jo være noe å feire for for alle som er glade i spill. Her er en trailer:
Hadde aldri trodd at dette spillet kom til å bli ferdig, og hadde i alle fall ikke trodd at det kom til å bli bra…. Frister å plukke det opp!