Utvikleren sier spillet vil være en åndelig oppfølger til Need for Speed: Shift.
Need for Speed: Shift er et av favorittbilspillene mine fra forrige tiår, og definitivt det spillet i den etter hvert så overfylte serien jeg har likt best. Utviklerstudioet bak Shift har i de senere årene jobbet med Project CARS-serien, som på den ene siden har imponert med lekker grafikk og avansert fysikk, men på den andre siden fått kritikk for å være sterile og kjedelige.
Treeren vil ta steg i en annen retning
Ian Bell, som er sjef for studioet, har nå erkjent at ikke alt gikk som det kanskje burde under utviklingen av forrige spill i serien, og at Project CARS 3 vil være litt annerledes:
– pCars3 vil være mer fokusert, mer moro. Vi satset ekstremt på variasjon med pCARS2, og med det fikk vi uendelige utfordringer med balanseringen. Vi har lært en lekse her, og selv om vi ikke har noen planer om å redusere innholdsmengden, vet vi hva vi trenger å fikse og hvor vi gjorde designvalg som var, la oss si, «sub-optimale». pCARS3 vil i større grad være en åndelig oppfølger til Shift, men med alt simulatorgodteriet alle setter pris på, sier han på forumet GTPlanet.
Senere i samme tråd påpeker han at oppfølgeren vil føles mer som et underholdende spill, og mindre som en «sandkasse» (selv om de ikke ønsker å fjerne noe av åpenheten for spillere som satte pris på det). Han understreker også at spillet er i preproduksjon, og at det fortsatt er langt unna.
Bell har tidligere sagt at det kommende spillet vil slå knockout på «alt annet», inkludert spill under planlegging hos andre utviklere, så ambisjonsnivået er det ingenting å si på. Detaljene er det verre med, enn så lenge.
Ifølge nettstedet VVV er ikke dette Slightly Mads eneste prosjekt. De jobber også med en pro-versjon av originalen, en mobilutgave, og – ifølge ryktene, i alle fall – et offisielt Fast & Furious-spill.