Mike Singletons klassiske åpen verden-spill kan få en åndelig oppfølger.
På tross av at åttitallets hjemmedatamaskiner var enkle og manglet både regnekraft og minne, kom det overraskende mange spill basert på konsepter som selv i dag ville virket ambisiøse. I Storbritannia var det for eksempel flere utviklere som eksperimenterte med åpen verden-spill, og vi fikk klassikere som Elite, Mercenary og The Lords of Midnight.
The Lords of Midnight ble utviklet av Mike Singleton, som dessverre døde for noen år siden. Både det og oppfølgeren, Doomdark’s Revenge, har fått nyversjoner for moderne plattformer, og nå jobber en annen britisk utvikler med et spill inspirert av klassikeren. Det heter Silk, og sender oss cirka to tusen år tilbake i tid.
Silk foregår i og rundt Silkeveien, en handelsrute som bandt sammen øst og vest i godt over tusen år. På tidspunktet der spillet finner sted, cirka 200 år etter Kristus, var det ekstremt mye aktivitet langs Silkeveien, med Romerriket i den ene enden og Han-dynastiets Kina i den andre. Romerne likte sin luksus, og lite var mer luksuriøst enn silke.
Mange muligheter
I Silk må du prøve å skaffe deg både penger og makt gjennom handel langs Silkeveien, men spillet har også andre muligheter. Du kan for eksempel prøve å bygge opp din egen hær, og gå til krig mot et av de mange rikene i spillets store verden, eller du kan leve som banditt og raide andre karavaner.
Spillets grafikk skal være direkte inspirert av spillmotoren fra The Lords of Midnight, og det samme skal mange av mekanismene. Men utviklerne har også hentet inspirasjon fra andre klassikere, slik som det tidligere nevnte romspillet Elite og det unike strategieventyret The King of Dragon Pass.
Utviklingen ledes av veterandesigneren Chris Bateman, som tidligere har vært hoveddesigner på spill som Discworld Noir og Ghost Master. Håpet er å gi Silk ut på så godt som alle plattformer, en gang i november. I den forbindelse prøver de seg nå på en folkefinansieringskampanje på Kickstarter.
Som vanlig bør ikke det at jeg skriver om et Kickstarter-spill tolkes som en anbefaling om å støtte spillet der. Jeg syntes spillet virker spennende, men jeg aner selvsagt ikke noe om hvorvidt den endelige versjonen blir verd å spille eller ikke. Folkefinansieringsmålet ser uansett ut til å være oppnåelig, og utviklerne virker å ha kontroll på ambisjonsnivået.