Dette er en artikkel for de som støtter Spillhistorie.no på Patreon.
Oppdatering: Patreon-kampanjen er avsluttet, så artikkelen er åpen for alle.
Min første datamaskin var en Sharp MZ-80A, en merkelig liten sak fra Japan som jeg har skrevet om andre steder her på nettstedet. Jeg hadde alltid veldig lyst til å lage spill for denne datamaskinen, men jeg klarte aldri å lære meg å programmere. Men det forandret seg da jeg for et par år siden fikk fatt i en slik datamaskin igjen, og siden den tiden har jeg laget flere «homebrew»-spill for plattformen, inkludert et som (utrolig nok!) ble anmeldt av Retro Gamer og fikk 82% Om det faktisk fortjente den karakteren vet jeg ikke – nå som jeg pusler med oppfølgeren er det i alle fall temmelig mye jeg ønsker å forandre.
Jeg skjønner selvsagt at disse spillene er for de veldig spesielt interesserte, men jeg tenkte at de er en måte å tilby noe ekstra til dere som velger å støtte meg. Under finner du en liste over spillene dere får tilgang på, med beskrivelser. Når jeg fra tid til annen lager noe nytt, vil jeg legge det til her.
Minesnake
Dette er altså min utgave av det klassiske spillet Snake, som ble anmeldt av Retro Gamer i deres Homebrew-seksjon, og fikk 82% av dem. Jeg tenkte Snake-konseptet kunne bli litt mer spennende, så jeg la til muligheten til å slippe miner ut fra slangens bakende. Disse teller så ned i noen sekunder, før de eksploderer. Når de eksploderer, tar de med seg alt som måtte befinne seg rundt dem (inkludert deg, om du ikke er forsiktig). Du bruker minene til å sprenge hull i vegger, og på den måten åpne opp miljøene. Spillet har en kampanje med over 20 individuelle brett, samt muligheten til å spille på stadig mer kronglete dataskapte brett.
Dette er den registrerte versjonen, som også er å finne på Itch.io (utgitt av Sharpworks). Ærlig talt er det ikke så mye forskjell på den registrerte og den uregistrerte versjonen, annet enn at du slipper maseskjermen. Du kan også besøke spillets nettsted. Her er noen klipp fra spillet (mer eller mindre tilfeldig satt sammen):
Numbertron
Et hjernetrimspill for en eller to spillere. I enspillermodus er poenget å renske så mye av brettet som mulig, mens i tospillermodus fungerer det som en turbasert versjon av Tron, der man må prøve å gjerde hverandre inne (eller ikke; spillet teller også hvor mye man har oppnådd samlet, så det er mulig å samarbeide for coop-score). Selve spillmekanismene er basert på Unix-spillet Greed, men i tillegg til flerspillerfunksjonaliteten (som i mine øyne gjør konseptet mye mer spennende) har jeg lagt til diverse bonusobjekter med ulik funksjon. Jeg tror forøvrig Numbertron er det Sharp MZ-80A-spillet med mest forseggjort menysystem, noensinne. :)
Dette spillet er per nå eksklusivt for Spillhistories støttespillere. Oppdatering: Du finner nå en forbedret versjon på Itch.io.
Alien City Sharp
En ganske enkel, men for så vidt også ganske artig, klone av Alien City Blitz på Commodore 64. Du styrer en flygende tallerken som må slippe bomber for å ødelegge skyskraperne under deg, samtidig som du stadig flyr lavere og lavere. Målet er å fjerne alle bygningene, slik at du kan lande på bakken.
Dette spillet er per nå eksklusivt for Spillhistories støttespillere.
Dam Blasters
Et arkadespill inspirert av et merkelig spill fra 75 Spill-pakken fra Data-Tronic. Her styrer du en base i bunnen av skjermen, og må prøve å skyte UFO-er som kamikaze-flyr i retning en demning på høyre side av skjermen. Hver UFO som når demningen ødelegger en liten bit av den, og om nok UFO-er treffer samme sted, går den i stykker slik at den fancy SharpSCII-byen i bakgrunnen oversvømmes.
Dette spillet er allerede offentlig tilgjengelig.
Astro Attackers
Dette er det superenkle arkadespillet jeg lagde i artikkelserien et spill blir skapt. Ikke så mye mer å si om det, egentlig. Det er allerede offentlig tilgjengelig.
Trykk her for å laste ned spillene.
Jetpackman og ACS Mini
Dette er to spill jeg har laget i BASIC SA-5510 for 10liner-konkurransen, som nevnt i denne artikkelen. Disse spillene er per nå kun tilgjengelige her, og for de som støtter 10liners på Patreon. De vil bli gjort tilgjengelige på konkurransens nettsted senere.
Jetpackman er et collect-em-up-spill der det er om å gjøre å samle kuer (pi-tegn) og unngå UFO-er. Du styrer med tastene på nummertastaturet. Skjermen vil kontinuerlig skrolle opp og ned, og hastigheten på skrollingen økes gradvis.
ACS Mini er en miniversjon av Alien City Sharp, som nevnt over. Bomb byen for å klargjøre en landingsplass! Her har jeg imidlertid implementert en funksjon Alien City Sharp ikke hadde, nemlig en sjekk-knapp som du kan bruke for å umiddelbart lande. Dermed sparer du litt tid.
Begge spillene krever at du laster inn BASIC SA-5510 før du starter dem. Dette er inkludert i zip-filen. BASIC lastes inn som et vanlig program (se instruksjonene under). Deretter bruker du LOAD (i stedet for L) for å laste inn spillfilene (i emulatoren fungerer det på samme måte). Når selve spillfilen er lastet inn, starter du det ved hjelp av RUN-kommandoen. Du kan også skrive LIST for å se programlistingen. Du kan bruke Pause/Break-knappen og Shift for å avslutte et BASIC-program, slik at du kan laste inn et nytt.
Jeg mistenker at begge disse spillene kun fungerer på Sharp MZ-80A (og ikke f.eks. MZ-700). Klikk her for å laste dem ned!
Hvordan spille disse spillene?
Spillene er laget for Sharp MZ-80A, men flesteparten fungerer på modeller som den langt mer vanlige Sharp MZ-700 også (Minesnake har en egen hastighetsinnstilling for denne plattformen).
Du kan overføre dem til kassett og spille på ekte maskinvare. Ved hjelp av et program som heter MZF Studio kan du konvertere MZF-filene til lydfiler i WAV-format, og spille disse inn på kassetter (funfact: Claes Ohlson selger fortsatt blanke kassetter), om du har en kassettspiller som kan kobles til PC-en. Det finnes også andre løsninger, skjønt jeg har ikke testet disse.
Du kan også bruke emulator. Den beste emulatoren er EmuZ-80A. Den fungerer glimrende, og er under aktiv utvikling. Den eneste ulempen er at antivirusprogramvare alltid klikker i vinkel på denne emulatoren. «False positives» er et vanlig emulator-problem, dessverre. Det finnes også andre emulatorløsninger, den vanligste er Michael Frantzens Multi-Emu, men denne er svært utdatert og var aldri spesielt nøyaktig i utgangspunktet.
Multi-Emu har ROM-filene for Sharp MZ-80A inkludert, men det har ikke EmuZ-80A. De finner du her, i navneformatet EmuZ-80A forstår:
Velger du denne emulatoren, pakker du den ut et egnet sted og legger ROM-filene i samme mappe. Så er den klar til å kjøres.
Slik laster du inn spill og programmer med EmuZ-80A
Første gang du kjører emulatoren bør du (i tillegg til å forandre vindustørrelse og slikt) skru av Play CMT Sound og Play CMT Noise, som vist her. Dette gjør at spill lastes inn nesten umiddelbart, i stedet for med autentisk hastighet (veeeeeldig langsomt).
Du starter i Monitor. Trykk L, etterfulgt av Return/Enter, for å gi maskinen beskjed om å laste inn spill.
Trykk PLAY i CMT-menyen, og velg den aktuelle MZF-filen gjennom et standard filutforskervindu. Dette «setter inn» spillet i den virtuelle kassettspilleren. Du kan alternativt bruke drag & drop for å dra spillfila over i emulatoren. Merk at du også kan spille filer i andre formater, slik som ren lyd i WAV-format (dette er det foretrukne formatet for emulatoren, men det er typisk litt langsommere).
Når du har valgt fil, går du igjen inn i CMT-menyen, der du trykker PLAY BUTTON-knappen for å faktisk starte kassettspilleren. Etter en kort stund får du beskjed om at spillet lastes inn. Nederst i vinduet kan du se fremgangen, og med mindre du ikke har skrudd av kassettspillerlyd vil denne gå temmelig kjapt.
EmuZ-80A støtter forøvrig «savestates», slik at du når som helst kan lagre systemets nøyaktige tilstand for så å laste det inn igjen senere. Greit hvis du vil jukse i Minesnake eller lagre toppscorene over lengre tid i Numbertron, for eksempel. Dette gjør du ved å velge Save State / Load State i Control-menyen.