Nylanserte Fell Seal: Arbiter’s Mask er inspirert av klassikere som Tactics Ogre og Final Fantasy Tactics.
Etter en tid i «early access» er det taktiske rollespillet Fell Seal: Arbiter’s Mask nå ute «på ordentlig», og spillet ser ut til å ha fått en veldig god mottakelse av de som allerede har kjøpt det. Mens den tidlige versjonen var PC/Mac/Linux-eksklusiv, er ferdigutgaven ute på Xbox One og PlayStation 4.
Utviklerne har også sagt at de ønsker å overføre spillet til Switch, men først er det sikkert en god del å gjøre med lanseringen på de andre plattformene.
Turbasert taktikk
Fell Seal beskrives som et historiedrevet, turbasert taktisk rollespill, og utviklerne trekker frem klassikere som Tactics Ogre og Final Fantasy Tactics som inspirasjonskilder.
Spillet finner sted i en fantasiverden som for flere hundre år siden ble angrepet av et enormt beist. Alt så ut til å være tapt, da en rekke mennesker plutselig fikk det som muligens best kan forklares som superkrefter, og klarte å ta knekken på beistet. I årene som har gått, har disse prøvd å holde orden og stabilitet i verden, men siden de er så få, er de avhengige av hjelpere.
Du spiller en slik hjelper, som reiser rundt for å bevare verdensfreden. Men dette er selvsagt bare begynnelsen, og snart oppdager du en stor trussel i egne rekker. Dermed kan eventyret begynne. Dette består av «over 40 historiedrevne situasjoner», som selvsagt involverer en god del turbasert kamp.
Vi loves over 30 klasser med kombinert 300 egenskaper, samt over 240 ulike former for utstyr som kan kjøpes eller rappes fra falne fiender.
Fell Seal: Arbiter’s Mask ser som sagt ut til å ha fått en god mottakelse, og jeg liker den håndtegnede grafikkstilen utviklerne har gått for (selv om min smak nok er vridd litt mer i retning Battle Brothers – sikkert som et resultat av at min bakgrunn ligger mer i vestlige rolle- og strategispill). Her er lanseringstraileren: