Bybygging og programmering i nytt spill

Autonauts lar deg kolonisere nye kloder ved hjelp av programmerbare roboter.

Autonauts er et nytt spill i bybygger/simulatorsjangeren, som etter planen skal lanseres i løpet av høsten. Spillet gir deg et univers fullt av beboelige planeter som må koloniseres, ved at du lander på dem, samler sammen ressurser og bygger byer. Men du kan ikke gjøre alt alene; i stedet må du bygge roboter for å hjelpe deg med jobben.

Visuell programmering

Roboter som fisker virker mye mer sjarmerende enn roboter som prøver å utrydde menneskeheten.

Disse robotene må så programmeres, ved hjelp av et visuelt programmeringsspråk, slik at de automatisk kan gjøre det du ønsker mens du slapper av (eller, mer sannsynlig, jobber med å bygge flere roboter og utvide kolonien ytterligere).

Gradvis kan du også få ekte kolonister på plass, men disse stiller litt høyere krav enn robotene. De må for eksempel ha mat og et sted å bo, og kan neppe programmeres heller. Upraktisk, spør du meg.

Utviklingen ledes av Gary Penn, som ikke bare var en ledende figur under utviklingen av det originale Grand Theft Auto, men også huskes for sin karriere som spillskribent for blader som Zzap!64 og The One. Han skrev også beistet av en manual som fulgte med Frontier: Elite II, for de som er interessert i slikt.

Autonauts ser i alle fall ganske sjarmerende ut så langt. Det kommer enn så lenge kun til PC (Steam), og her er en trailer:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.