Bethesda inkluderte nettbasert DRM ved en feiltakelse, men jobber med å fikse dette.
I forbindelse med QuakeCon-messen i USA, har Bethesda annonsert og lansert nye versjoner av de tre første Doom-spillene for PlayStation 4, Xbox One og Switch (samt Android og iOS for Doom og Doom II). De to første spillene bruker nå Unity-motoren i stedet for den originale Doom-motoren, men ellers skal de være så og si identiske med originalutgavene.
DRM inkludert
Bethesda har imidlertid klart å hisse på seg ganske mange kunder ved å legge inn nettbasert DRM i disse nyutgivelsene. For å spille dem må du nemlig aktivere dem via Bethesdas egne nett-tjeneste, BNet. Det skal visstnok være mulig å spille «offline» etter at man har gjort dette én gang.
Oppdatering: Bethesda har nå sagt at nettkravet er en feil, og at det skal være valgfritt om man vil koble seg opp mot onlinetjenesten deres. De sier også at de jobber med å rette dette.
Flere påpeker også at musikken i de to første spillene går litt langsommere enn originalt, men dette er nok et problem som lar seg fikse med en oppdatering. For Xbox One-eiere er situasjonen litt spesiell, ettersom de Xbox One-kompatible Xbox 360-versjonene av de tre Doom-spillene har blitt fjernet fra markedet. Disse hadde faktisk flere funksjoner de nye versjonene ikke har.
Et kontroversielt spill
Doom kom opprinnelig ut i 1993, og imponerte sokkene av datidens spillere takket være sin lynraske 3D-grafikk og velproduserte spilldesign. Men det var ikke helt uten kontroverser da det kom, heller, og avisen Fedrelandsvennen slo til med overskriften «perverst dataspill sjokkerer» da de skrev om spillet.
Oppfølgeren dukket opp kort etter, mens det gikk over ti år før serien fikk sitt tredje spill. Doom 3 er en ganske annerledes affære enn originalene, med mye mer fokus på skrekk og uhygge enn de raske og actionpregede to første spillene.
Her er en trailer for de tre spillene:
Og her er litt diskusjon rundt Bethesdas DRM-valg, for de som er interessert: