Human Head Studios legges ned

Dagen etter lanseringen av Rune II. Men utvikleren gjenoppstår som Bethesda-studio.

Human Head Studios har annonsert at de har lagt ned virksomheten, etter 22 år som uavhengig utvikler. Annonseringen kom i går kveld, dagen etter at studioets siste spill, Rune II, hadde blitt lansert på Epic Game Store gjennom en ekskslusivitetsavtale.

Det er imidlertid ikke kroken på døra for teamet, ettersom de umiddelbart har gjenoppstått som et nytt team, Roundhouse Studios. Det nye teamet har blitt en del av Bethesda Softworks, og vil jobbe med uannonserte spill for dem.

Samtidig har utgiveren av Rune II, Ragnarok Games, annonsert sin overraskelse over nyheten. De sier samtidig at det ikke bare er Human Head Studios som har jobbet med spillet, og at de planlegger å støtte det med oppdateringer etter lansering. De sier også at de fortsatt planlegger å gjennomføre lanseringen på andre plattformer neste år.

Lurer på om spillfiguren også heter Rune?
Eldre bilde fra Rune II.

Human Head Studios ble grunnlagt i 1997, av seks veteraner fra Raven Software. Deres første spill var nettopp Rune, så det er jo sånn sett passende (på en trist måte) at de nå legger ned etter utgivelsen av Rune II.

Mye som skurrer

Jeg mistenker at det er mye her som ikke blir fortalt. Ragnarok Games som forretningsvirksomhet ble skapt av Human Head Studios selv, spesifikt for å gi ut Rune II. Samtidig kan ikke overgangen til Bethesda være noe som kan ha skjedd over natten.

Så hva har egentlig ledet til at en forretningsenhet Human Head selv grunnla for å ordne med utgivelsen av Rune II ikke har noen anelse om det som skjer hos utvikleren selv? Og hva med eksklusivitetsavtalen med Epic og de pengene den førte med seg? Stanset de rett og slett opp hos Ragnarok Games?

I tillegg har vi Bethesda, som kanskje er det mest overraskende her. Bethesda og Human Head Studios har en fortid, og den er ikke pen. Kanselleringen av «originale» Prey 2, som Human Head jobbet med for Bethesda, tok nesten knekken på utvikleren og var en direkte årsak til at de i mange år har slitt med økonomien.

I ettertid har det kommet frem informasjon som tyder på at Bethesda prøvde å presse Human Head til å la seg kjøpe, ved å nekte dem avtalte utbetalinger («milestones») for å i praksis sulte dem ut. Human Head satte seg på bakbeina, og spillet ble til slutt kansellert. Bethesda har selvfølgelig benektet anklagene. Det kan forøvrig også se ut som samme taktikk ble brukt for å kjøpe Arkane.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.