Slik ble Prince of Persia skapt

Se spillskaper Jordan Mecher fortelle om sitt mesterverk.

Prince of Persia er et av tidenes beste spill, og det var i sin tid også veldig uvanlig takket være sin hovedperson, som oppførte seg omtrent som et ekte menneske i stedet for å være en typisk plattformhelt som hopper og spretter som om fysikkens lover ikke eksisterer.

Nå kan du se en video der spillskaper Jordan Mechner forteller om utviklingen av spillet, og hva som formet det underveis. Han røper blant annet at inspirasjonskilden var Indiana Jones, og at han opprinnelig planla å lage et spill helt uten kamp. Han forteller også hvordan minnebegrensninger ga spillet en av de mest minneverdige motstanderne i spillhistorien.

Videoen er laget av Ars Technica, og er en del av deres War Stories-serie med historier fra spillenes verden. Ta en titt:

Ars Technica har forøvrig mange slike videoer på YouTube-kanalen sin, og noen ganger publiserer de også hele intervjuene separat. Så det kan være lurt å abonnere.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.