Folk virker veldig interessert i en ordentlig The Sims-konkurrent.
The Sims har i stor grad hatt monopol på livssimulatorsjangeren siden det første spillet i serien ble sluppet for 20 år siden. Samtidig er ikke alle like begeistret over seriens utvikling (eller manglende sådan) i de senere årene, og derfor er det kanskje ikke så rart at livssimulatoren Paralives plutselig har fått veldig mye oppmerksomhet.
Paralives kommer fra et uavhengig studio, som siden i fjor sommer har drevet en Patreon-kampanje for å finansiere utviklingen. Den har vært rimelig stabil frem til få dager siden, og nå har den virkelig skutt fart. I går annonserte utviklerne begeistret at de hadde passert et på 12 000 dollar i måneden. I dag ligger status på over 22 000 dollar per måned.
Resultatet av dette er at de nå kan ansette en ekstra person for animasjon, og en ekstra programmerer. Antakeligvis slutter det ikke her, så teamet vil vokse enda mer i tiden som kommer.
Stor byggefrihet
Paralives er en livssimulator for PC og Mac, der du i ekte The Sims-stil bygger ulike typer hus, skaper forskjellige folk og prøver å sikre at de har gode liv (eller ikke, det er jo opp til deg). Spillet foregår i en åpen by, som visstnok skal være full av dynamiske hendelser, samt en rekke andre figurer man kan bli venner med.
Utvikleren har lagt mye vekt på byggefrihet under utviklingen av Paralives, og spillet har ikke de samme begrensningene som The Sims. Her er det ikke noe rutenettverk å forholde seg til, og man kan skreddersy alt fra vinkler til dimensjoner. Man kan også skreddersy alle objektene i spillet – ikke bare kan man endre farger og teksturer, men også størrelser som man vil.
I tillegg skal det være veldig enkelt å endre utseendet til de simulerte personene i spillet, noe denne ferske videoen demonstrerer: