En demo av dette lekre indie-spillet kan lastes ned gratis.
Det er en stund siden jeg bet meg merke i Exo One, og hvis du tar en titt på den ferske traileren jeg har lagt inn under, skjønner du kanskje hvorfor jeg la merke til spillet. Det ser nemlig nydelig ut. Fantastiske skyformasjoner, herlige landskaper og flotte effekter får det til å se ut som en spektakulær visuell opplevelse. Det nærmeste jeg har å sammenligne spillet med er en demoscene-produksjon, og jeg elsker det.
Exo One skal etter planen komme til Xbox One S og PC før året er omme, men siden utviklerne allerede har sluppet en demo – eller prolog – på Steam kunne jeg tjuvstarte litt. Den er rimelig kort; Jeg tror én runde automatisk avsluttes etter cirka tretten minutter, men jeg kan ta feil. Det er samtidig først etter ha fullført den én gang at jeg følte jeg mestrer kontrollsystemet nok til å virkelig kunne kose meg med spillet, så det ble en runde til (og kanskje flere senere).
Tilfredsstillende kontrollsystem
Spillet kontrollsystem er litt vrient å beskrive, men jeg gjør et forsøk. Du styrer en ball. Ved å trykke en knapp skrur du «opp» tyngdekraftens påvirkning på ballen. Når du slipper knappen, vil tyngdekraften påvirke ballen normalt igjen. Så kan du også bruke en knapp for å skvise ballen ut i en tallerkenform, som gir deg større flate å flyte på og dermed gjøre det mye lettere å gli gjennom luften.
Hvis du befinner deg i et landskap med bølgedaler, kan du altså skape stor hastighet ved å få tyngdekraften til å presse deg ned skråningen i en bølgedal i full fart – men hvis du ikke skrur av effekten når du når bunnen vil tyngdekraften bremse deg like mye når du skal opp bakken på den andre siden, og vinningen går opp i spinningen. Ved å skru ned tyngdekraften mens du er i bunnen av bølgedalen beholder du farten du har opparbeidet deg, og kan suser opp bakken på den andre siden og ut i lufta. Så gjelder det å benytte seg av tallerkenformen for å få et langt og luftig svev.
Men det å være i tallerkenform krever energi, som du får ved å la tyngdekraften påvirke deg. Dermed må du hele balansere det du gjør, og følge med på landskapet under deg slik at du får utnyttet deg av skråninger som hjelper deg i riktig retning. Man kan også utnytte seg av luftstrømmer for å sveve ekstra høyt og ekstra langt.
Krever øvelse
Det høres mer komplisert ut enn det egentlig er, skjønt kontrollsystemet krever som nevnt litt øvelse. Demoen av Exo One er akkurat lang nok til at du lærer det å kjenne, men ikke variert nok til at du opplever hvordan det faktisk er å bruke i utfordrende situasjoner. Men i utgangspunktet er det overraskende tilfredsstillende å nærmest surfe rundt, for å prøve å skape størst mulig fart og sveve lengst mulig.
Demoen gir altså kun et lite glimt av fullversjonen, og jeg vet ikke hvor representativ den er med tanke på hva slags utfordringer du møter og hvor styrt opplevelsen kommer til å være. Når man mestrer kontrollsystemet er det nesten beroligende å spille spillet – å bare suse gjennom de utenomjordiske og fascinerende miljøene på jakt etter den neste bakken og det neste svevet. Men det gjenstår jo å se hvor lenge det holder på interessen, og hva fullversjonen gjør for å «sprite opp» opplevelsen litt.
Jeg anbefaler uansett at du tar en titt selv. Du finner Exo One Prologue på Steam.