Bybygging og krigføring i middelalderen

Det kommende indiespillet Manor Lords ser spennende ut.

Manor Lords er et spill jeg har hatt i lista over spennende kommende utgivelser en stund, og siden jeg ser at utvikleren nå har sluppet en video om kampsystemet føler jeg at jeg har fått en unnskyldning til å lage en liten artikkel.

Spillet utvikles av én mann.
Spillet utvikles av én mann.

Bygg og krig

Spillet kombinerer bybygging med krigføring, og finner sted i middelalderen. Bybyggingen skal være fleksibel (uten rutenett eller noe annet som begrenser hvor du kan plassere ting), og systemene som simulerer byens (forhåpentlige) vekst skal være inspirert av historisk data om hvordan middelalderbyer vokste frem rundt viktige handelsruter.

Som i mange andre spill i sjangeren, slik som gode, gamle Banished, vil du måtte forholde deg til både ulike sesonger og værforandringer, og spillet skal også ha realistiske bygninger. I tillegg har det altså en ganske avansert kampkomponent, som (i mine øyne) minner mye om slagene i Total War, med formasjoner, flanking, moral og så videre.

Manor Lords skal slippes i «early access», og basert på den siste oppdateringen fra utvikleren virker det ikke som det er kjempelenge til utgivelsen. Her er en video som tar for seg spillets ulike aspekter:

Og her er kampvideoen jeg nevnte:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.