Sjakkmotoren er på 1 kilobyte med JavaScript-kode.
Det første kommersielle dataspillet for hjemmedatamaskiner het Microchess, og ble opprinnelig laget for den i dag glemte plattformen KIM-1 fra MOS Technologies. Det har egentlig bare to ting til felles med The Kilobyte’s Gambit, nemlig at det var et sjakkspill og at det ble laget for å passe inn i 1 kilobyte med minne.
Et ganske lite sjakkspill
The Kilobyte’s Gambit er altså et sjakkspill der motoren er presset inn i 1024 bytes med JavaScript-kode. Spillets sjakkmotor klarer å se fire trekk inn i fremtiden, så den burde nok la seg knekke ganske greit av folk med mye erfaring på Chess.com, men den klarte i det minste å slå meg. Spillet vil ikke gi deg beskjed når du er sjakk eller når spillet er over, men det skjønner du vel selv.
Grafikken er åpenbart inspirert av superpopulære The Queen’s Gambit, og er et forsøk på å gjette seg frem til hvordan et spill basert på serien hadde tatt seg ut på åttitallets PC-er. Det er også inkludert en liten forklaring om hvordan spillet fungerer.
KIM-1 sier du… trodde det var jeg som var KIM-1! Jeg var i alle fall smartere enn denne sjakkmotoren og vant greit, men jeg spiller en del sjakk….