Spring Falls er sjarmerende og intelligent

En kjapp anbefaling for deg som leter etter litt hjernetrim.

Spring Falls foregår på en serie fjellhyller. Hvert brett har en eller flere blomster, samt tørre stykker med jord. Det vil også ha vann, enten i form av små innsjøer eller en foss som leverer ubegrensede mengder. Poenget er å lede vannet slik at jordstykkene blir fruktbare og sprer mer fruktbar mark, som til slutt når alle blomstene på brettet.

Det starter lett.
Det starter lett.

Dette gjør du ved å manipulere landskapet. Hvert stykke land er formet som en heksagon, og hvis et stykke grenser til vann kan du senke det. Dermed skape en ny vei for vannet å renne. Men du kan ikke heve det igjen, uten å bruke «undo»-knappen, så planlegging er helt essensielt. Et landstykke du har fått liv i forblir nemlig ikke fruktbart om det senere mister tilgangen på vann igjen, og du må dermed alltid balansere mellom å beholde vann der du vil ha det og gi nye områder tilgang.

Traileren gir et greit inntrykk av hvordan det hele fungerer:

Spillet er i utgangspunktet veldig enkelt, og første gangen jeg spilte det mistet jeg faktisk interessen veldig kjapt. Men jeg prøvde det en gang til, i utgangspunkte bare for å sjekke noe, og plutselig var jeg hektet. Det er nemlig en del dybde her, som først avdekkes når du har spilt noen brett og begynner å måtte bryne deg på tøffere utfordringer.

Den brune blokken vokser i høyden når den får tilgang på vann.
Den brune blokken vokser i høyden når den får tilgang på vann.

Totalt er det 60 brett i spillet, og alle er håndlagde. Det tar ikke superlang tid å fullføre; jeg brukte litt i overkant av to timer. Men jeg tror ikke spillet burde vært større, heller – slik det er, byr det på en jevn strøm av nye utfordringer og ideer, og hvert brett føles distinkt og interessant. Med flere brett tror jeg kanskje konseptet hadde blitt litt tynnslitt, og spillet mer repetitivt.

Spring Falls både ser og høres flott ut, og jeg liker spesielt godt hvordan det grå landskapet gradvis vekkes til live gjennom mine endringer. Dette er med å øke tilfredsstillelsen når jeg etter mye grubling finner løsningen på et vanskelig brett (ikke at vanskelighetsgraden er så voldsomt høy, men man må vanligvis gå noen runder med hvert brett for å komme i mål).

Jeg husker ikke hvorfor jeg i sin tid puttet Spring Falls på ønskelista i Steam, men jeg er glad for at jeg fant ut at jeg skulle renske opp litt, og kjøpte spillet under sommersalget. Det leverte et trivelig avbrekk fra større ting, og var samtidig en fullgod opplevelse på egenhånd. Spillet finnes både på iOS og PC.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.