Inntrykk: Gamedec

Liker du eventyrspill med rollespillelementer og cyberpunk? Da bør du ta en titt på Gamedec.

Gamedec fra Anshar Studios tar oss med inn i fremtiden som en «game-detective». Ved første øyekast kan det nesten se ut som nok et tradisjonelt rollespill, men vi har fått en anmelderkode og ser nærmere på hva dette rollespillet byr oss på.

Mysterier i cyberspace.
Mysterier i cyberspace.

Det er ikke manko på spill i denne stilen for tiden, og cyberpunk er et hett tema. Men selv om det kommer ut rollespill i fleng, klarer Gamedec seg veldig godt på egenhånd. I en relativt nær fremtid hvor alle spill foregår i virtuelle online-verdener, inntar vi rollen som en detektiv som tar på seg oppdrag som å avdekke juksemakere, hackere eller rett og slett redde folk som har vært for lenge tilkoblet spillet sitt.

Det som skiller seg litt ut her er at spillet ikke har noe heftige skytesekvenser, eller store slåsskamper som man ofte ser i andre spill innenfor samme sjanger. Alt handler om å løse oppgaver ved å finne ledetråder og bruke egne instinkter for å komme til en konklusjon i hvert enkelt oppdrag.

La oss bryte det litt mer ned

Spillet har varierte miljøer.
Spillet har varierte miljøer.

Når du først starter kan du velge mellom en god bunke forhåndsskapte karakterer, og alle har hver sine attributter som for eksempel vittighet, frekkhet, gatevisdom eller tekniske ferdigheter. Ikke at det har så innmari mye å si, siden du vil kunne låse opp alle disse ferdighetene underveis mens du løser saker, men egenskapene har en viss innvirkning på hvilke dialogalternativer du får. Etter hvert som du opparbeider deg talentpoeng kan du plassere dem i et talenttre, som igjen da låser opp nye dialogalternativer.

Det er mye dialog her, og så godt som hele spillet består av å prate med karakterer for å komme deg videre. Hver samtale du har involverer veldig mange alternativer, noe som gjør at saken du jobber med kan ta en helt annen vending enn du kan se for deg. Og har du først valgt et alternativ i dialogen, kan du ikke gå tilbake for å velge noe annet. Du kan for eksempel ofte velge om du vil gå frem ved å være høflig, eller rett og slett være spydig og frekk.

Ulike egenskaper.
Ulike egenskaper.

Noen ganger kan du være uheldig og se at alternativet man har valgt ikke hjelper deg videre, men spillet stopper ikke opp, og du må bare lete etter neste ledetråd.

Utenom videosekvenser er det ingen forhåndsinnleste dialoger, så disse presenteres kun via tekst. Jeg syntes det passer bra, for du er nødt til å følge med hvis du skal få med deg viktige detaljer for å løse oppdrag. Hver verden du inntar oppdrag i er unik, siden den prosjekterer spillet du jobber i, og har også et visst antall sidesaker du må løse for å låse opp mer av hovedoppdraget. Karakterer du møter på kan ha informasjon som du trenger, men for at de skal gi deg den informasjonen må du hjelpe dem med egne oppgaver. Det høres veldig tidkrevende ut, men det er ikke så innviklet og vanskelig som man skulle tro.

Når du endelig har sanket nok beviser og løst nok ledetråder, får du alternativer å velge mellom for å låse opp neste steg av hovedoppdraget. Alt du har samlet opp for å styrke din sak blir listet opp på skjermen, sånn at du kan få kjapp informasjon som hjelper deg i å ta et valg.

Dette spillet finner sted i Japan.
Dette spillet finner sted i Japan.

Konklusjon

Med tanke på alle alternativene man har via dialogene, har du mange muligheter til å påvirke spillets historie. Det gir Gamedec en høy gjenspillerverdi, og spillet i seg selv er utrolig spennende. Det er helt klart et spill for de som liker å ta ting i eget tempo uten at de blir maset på underveis. Merk at det er en del ting som skjer i Gamedec som kan være litt ubehagelig for enkelte, både hendelser som finner sted i løpet av handlingen, og alternativer du må velge mellom i dialogene.

Musikk er det veldig lite av her, spillet har omtrent ikke lydspor. Her hører man det man ser, som lyden av fottrinn, dører som åpnes og den slags. På sett og vis setter jeg pris på det også, da det er med på å gi et sterkere inntrykk av hver enkelt verden, og jeg ble lettere slukt opp av det visuelle.

Fremtiden blir litt guffen, skal vi tro disse cyberpunk-spillene.
Fremtiden blir litt guffen, skal vi tro disse cyberpunk-spillene.

For spillet er pent og detaljert. Hver spillverden man besøker er som tidligere nevnt også unik, og bringer frem minner fra andre spill som kan ha noe likt utseende. En av spillverdenene er for eksempel satt i ville vesten, mens en annen kan benytte seg av en eldre asiatisk stil.

Jeg brukte i underkant av ti timer på første gjennomgang, og skulle gjerne likt at spillet varte litt lenger. Men igjen, med tanke på alle alternativene man har underveis, er det flust av muligheter for å få en annen opplevelse neste gang man spiller.

Vi har fått tilgang på anmelderkopi fra utgiveren. De tre første bildene har vi tatt selv, resten er offisielle skjermbilder fra Steam-siden. Du finner Gamedec på de fleste nettbutikker for PC-spill, og det kommer til Switch på et senere tidspunkt. Her er en trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.