Utforsk en oversvømt verden i dette avslappende actioneventyret.
Noen ganger er det greit med spill der fallhøyden ikke er spesielt stor, og man kan spille med lav puls. Submerged: Hidden Depths er et actioneventyr der «action» egentlig burde stå i parantes. Det er litt som et av de nye Tomb Raider-spillene, men uten kamp eller muligheten til å dø, og der hopping og klatring i praksis gjøres for deg.
En oversvømt verden
Spillet følger et søskenpar som av grunner som kanskje kom frem i forgjengeren fra 2015 har havnet i eksil. Nå har de ankommet en oversvømt by der toppene av bygninger fra en svunnen tid stikker opp av havoverflaten som øyer. Men noe er galt her, og da mener jeg ikke det faktum at havet har gått amok. Bygningene er overgrodd av sorte, slimete planter og som resultat er ikke byen et blivende sted.
Men de har ikke så mye valg, og søsteren har dessuten en mystisk evne som får plantene i omgivelsene til å reagere på henne. Og det viser seg raskt at ved å finne opp store frø, og legge dem der de hører hjemme, kan hun forvandle de sorte plantene til fargesprakende vekster fulle av blomster. Dermed kan hun gjøre byen beboelig igjen, ved å fjerne korrupsjonen som preger den.
Submerged: Hidden Depths er et åpen verden-spill der søsteren og broren kjører rundt i de oversvømte omgivelsene med båten sin. Ved å speide rundt med kikkerten finner de interessante lokasjoner, slik som utkikksposter, oppgraderinger til båten og andre ting. Men de viktigste er de store bygningene, der de finner nye frø.
Bygningene er som Tomb Raiders templer
Bygningene fungerer som individuelle brett – den beste sammenligningen er nevnte Tomb Raiders templer. Her må det akrobatikk til for å finne veien, men klatringen og hoppingen gjøres altså automatisk. Utfordringen ligger altså ikke i timing og presisjon, men å finne ut hva du skal gjøre og hvor du skal gå. Frøet du trenger for å fjerne korrupsjonen er ikke nødvendigvis lett tilgjengelig, og når det er funnet gjenstår problemet å få det tilbake der det hører hjemme. Når du bærer frøet kan du nemlig ikke gjøre så voldsomt mye annet, så du må ofte finne alternative ruter eller klargjøre veien fra A til B på andre måter.
Jeg fått muligheten til å spille sniktittversjonen i cirka én time. Så langt opplever jeg Submerged: Hidden Depths som et trivelig spill med ofte temmelig vakker grafikk, og fascinerende miljøer. Hvor mye mer det er, tør jeg ikke helt å si; siden spillet gjør et poeng av at mekanismene skal være ikke-voldelige og lette, legges mye av ansvaret for opplevelsen på navigasjonsgåtene. I løpet av den første timen har de vært veldig rett-frem, men jeg håper de blir litt mer finurlige etter hvert. For eksempel ved å tvinge de to søsknene til å samarbeide, siden det ser ut som begge er spillbare (jeg har kun fått spille søsteren så langt).
Submerged: Hidden Depths skal etter planen slippes den 10. mars. Det kommer til PC, samt Xbox og PlayStation (med versjoner for både den gamle og nye generasjonen). Jeg har fått tilgang på PC-utgaven via utviklerens PR-tjeneste.
Her er en trailer: