I Amnesia: The Bunker tas vi med til første verdenskrig.
Jeg har fortsatt arr på sjelen etter at jeg spilte Amnesia: The Dark Descent for fryktelig mange år siden, og har i ettertid knapt spilt et eneste ekte grøsserspill. Et unntak var SOMA fra samme utviklere, men når jeg husker tilbake på det er det egentlig ikke monstersekvensene jeg tenker på.
Jeg har altså ikke spilt de to andre Amnesia-spillene som har kommet, skjønt jeg har forstått at A Machine for Pigs ikke ble den helt store suksessen (kanskje fordi det hadde et annet utviklerstudio) og at det også er delte meninger om det relativt ferske Amnesia: Rebirth.
Flere mareritt på vei
Nå kommer et nytt Amnesia-spill, og denne gangen virker det som utviklerne har gått litt mer i retning av den første grøsserserien sin – Penumbra. I Amnesia: The Bunker er du nemlig ikke helt forsvarsløs, og har både en revolver og muligheten til å finne ting i miljøene som du kan lage ulike hjelpemidler (inkludert granater) av.
Spillet setter deg i støvlene til Henri Clément, en fransk soldat under første verdenskrig. Du er i et stort, underjordisk bunkerkompleks, tilsynelatende helt alene. Bortsett fra monsteret som også holder til der, selvsagt.
Dette monsteret skal visstnok reagere intelligent på det du foretar deg i spillets semi-åpne verden, så valgene du tar får konsekvenser for hvordan marerittet utspiller seg. Mange av utfordringene i spillet kan løses på ulike måter, og spillet skal ha datagenererte elementer som sikrer at det blir forskjellig hver gang.
Amnesia: The Bunker kommer til PC i løpet av neste år. Her er en trailer:
Hvor er det trailer? Død lenke?
Rart, nå skal den være på plass.