Her får vi sideskrollende actionstrategi med vikinger og lekker pikselgrafikk.
Det er snart Steam Next Fest, og det betyr episke mengder med spilldemoer som blir tilgjengelige å prøve. En av disse er for et actionstrategispill som heter Sons of Valhalla, og jeg har testet den litt etter å ha fått tidlig tilgang fra utgiver Hooded Horse.
Action møter strategi
Sons of Valhalla ser nok litt kjent ut for dere som har spilt Kingdoms-spillene. Det er et todimensjonalt basebygging- og strategispill med actionelementer, der du styrer en vikinghøvding som reiser til England for å redde kona som har blitt kidnappet. Toktet går ganske galt, og både du og nesten alle mennene dine drukner på veien. Men av grunner vi ikke får vite (såpass tidlig i spillet, i alle fall) tar selveste Odin affære. Han nekter deg å passere til dødsriket, og dermed må du pent våkne opp igjen og begynne å jobbe.
I starten har du en liten base, som har to ulike tomter der du kan bygge bygninger. Du kan bygge flere ulike typer bygninger, slik som brakker som lar deg trene opp fotsoldater, skytebaner som lar deg trene opp bueskyttere, fiskerhus som sikrer tilgang på mat og tømmerhuggere som sikrer treverk. Men frem til du får oppgradert basen din er det altså kun plass til to bygninger, så det er mulig du må sjonglere litt. Heldigvis kommer det stadig inn forsyninger hjemmefra, og i tillegg kan du stjele fra fiendene, så det er ikke slik at du absolutt må ha lokal tilgang på ressurser.
Spillet er sideskrollende, og du styrer høvdingen din direkte. Du kan sende ham i angrep alene om du vil, og han er ganske habil på slagmarken. Skjønt det ideelle er å trene opp en hærstyrke som kan bli med deg. Spesielt hendig er det med bueskyttere som kan ta ut fiender på avstand, eller katapulter som kan ødelegge forsvarsverkene deres. Du kan gi enheter i nærheten av deg tre enkle ordre; «angrip», «retrett» og «følg meg». Du kan også få bueskytterne dine til å posisjonere seg i tårn, for eksempel.
Selve kampsystemet er enkelt – du har to typer nærkampangrep, kan rulle unna angrep som en annen Dark Souls-helt og kan bruke pil og bue for å ta ut fiender på avstand. Du kan også bruke skjoldet ditt til å blokkere, og avhengig av hvordan du holder det funker det mot nærkampangrep eller piler. I tillegg får du helse- og utholdenhetsdrikker, men disse er begrensede og du må tilbake til hovedkvarteret for å fylle opp ryggsekken igjen.
Men jeg kan jo ikke være to steder samtidig!
Spillet krever at du har øynene og refleksene med deg, spesielt når du går til angrep på fiendebaser og møter bueskyttere. Det skal nemlig ikke veldig mye til før du kreperer, og sendes tilbake til Odin. Heldigvis kan han gjenopplive deg igjen, men det gjør han ikke gratis. Som betaling vil han ha en rune, som i dette spillet er spesielle amuletter du kan få som belønning for å kverke fiender eller stjele skattene deres. Hver rune gir deg en unik fordel, og du kan ha en viss mengde aktive samtidig.
Du og gjengen din starter på venstre side av spillkartet, og fienden på høyre. Så gjelder det å arbeide seg bortover, og ta over utposter og byer mens du går. Får du tatt over en ny by kan du bygge bygninger også der, noe som er veldig hendig fordi da kan du bruke den opprinnelige basen din til ressursinnsanking og den nye byen til å produsere enheter nærmere frontlinjen. Men fienden står ikke stille, og vil stadig sende sine styrker for å prøve å slå deg tilbake.
Sons of Valhalla blir raskt ganske hektisk. Du må stadig tilbake til byene dine for å oppgradere eller bygge nye bygninger og produsere nye enheter som erstatning for de som har gått tapt. Samtidig er du mye viktigere på slagmarken enn soldatene dine, og for å unngå å miste for mange eller til og med forsvarsverkene dine må du helst være der for å støtte dem. Så dette er definitivt et sted der man skulle ønske man kunne være to steder samtidig.
Akkurat dette gjør at jeg per nå er litt ambivalent til spillet. Jeg liker mye ved det, men jeg syntes også det er litt, vel, pes. Det blir mye frem og tilbake, og jeg skulle ofte ønske jeg bare kunne gi folkene mine kommandoer som i et standard sanntidsstrategispill i stedet for å være låst til den lille høvdingen min og hans kommandorekkevidde. Jeg skulle også ønske jeg hadde litt mer detaljerte kommandoer å rutte med, slik som å spesifisere at soldatene må gå til forsvarslinjen nærmest fronten.
Sons of Valhalla er uansett lovende, og det er mulig mine problemer med demoen skyldes at jeg rett og slett liker å være litt «hands off» når det kommer til strategispill – å skulle bygge, slåss og gi ordre samtidig er vanskelig for en gammel mann som meg. Men demoen dukker altså opp på Steam Next Fest, og hvis du syntes det ser kult ut bør du definitivt ta en liten titt.
Fullversjonen skal etter planen slippes i løpet av året, og kommer til PC.