ChatGPT lyver (igjen og igjen) om Stix på Commodore 64

Hvis du tenkte å jukse på eksamen med ChatGPT, så tror jeg du skal droppe den ideen.

Det har vært mye snakk om ChatGPT og tilsvarende KI-systemer i det siste. En av utfordringene med denne teknologien er at disse systemene visstnok gjør det lett å jukse seg til gode karakterer, ved at elever og studenter rett og slett får dem til å svare på oppgavene de får.

Vel, hvis du tenkte å gjøre det nå som eksamen nærmer seg, har jeg en dårlig nyhet. ChatGPT har ikke nødvendigvis peiling på hva det snakker om, og dekker over manglende kunnskap ved å lyve så det renner av seg.

Stix – fortsatt gøy, snart 40 år etter at det ble laget.

Stix på Commodore 64

Stix er et av favorittspillene mine på Commodore 64. Det er ikke superkjent, men ble en populær nisjeutgivelse og det finnes en god del informasjon om det på nettet. Samtidig kan det være et ganske vrient spill å beskrive, noe som er en av grunnene til at jeg tenkte det var en god test av ChatGPT.

Stix er inspirert av arkadespilet Qix, og minner også om JezzBall, som ble populært på Windows 3 en gang i tiden. Kort fortalt går det ut på å gjerde inne en viss prosentandel (75%) av spillarealet. Du styrer en liten prikk, som i utgangspunktet befinner seg i rammen av spillområdet.  Når du beveger deg ut i selve spillarealet, etterlater du deg en strek. Hvis du kommer deg inn på rammen igjen, vil området du har gjerdet inne med streken din fylles med farge.

I selve spillarealet finner du spillets hovedfiende, en samling streker som beveger seg stadig mer uforutsigbart rundt på brettet. Om denne treffer deg eller din egen strek mens du er ute i arealet, vil du miste et liv og sendes tilbake til rammen. Når du gjerder inne nye områder, får strekfienden stadig mindre plass å bevege seg på, og det blir dermed vanskeligere å unngå den. Samtidig kan du nå bevege deg fritt langs kantene av området du har fylt med farge.

Dette er selvsagt ikke alt som er å si om Stix, så heldigvis har jeg en liten artikkel om det her. Men hva forteller ChatGPT om spillet? Vel, her er samtaleloggen:

Meg:

Kan du fortelle meg om Commodore 64-spillet Stix, og helst bruke minimum 300 ord på beskrivelsen?

ChatGPT:

Ja, jeg kan absolutt fortelle deg om Commodore 64-spillet Stix!

Stix ble utgitt i 1983 av det britiske spillutviklingsselskapet Supersoft, og ble et populært spill på Commodore 64-plattformen. Spillet var et av mange «maze games» som var populære på denne tiden, og utfordret spillerne til å navigere et labyrintlignende miljø mens de samlet gjenstander og unngikk fiender.

I Stix spiller du en liten fyr som må navigere gjennom en serie av stadig mer utfordrende labyrinter. På hvert nivå må du samle en rekke «sticks» som er spredt rundt omkring, og deretter ta deg til utgangen for å fullføre nivået. Stix hadde totalt 24 nivåer, og spillet ble stadig vanskeligere etter hvert som man kom videre.

Fiender i Stix inkluderte «zombies», «fleas» og «spiders», som alle prøvde å hindre deg fra å samle sticks og fullføre nivåene. Spilleren hadde noen våpen til disposisjon for å bekjempe fiendene, inkludert en kniv og en pistol, men ammunisjonen var begrenset og måtte samles opp fra labyrintene.

En annen utfordring i Stix var tidsbegrensningen på hvert nivå. Spilleren hadde bare begrenset tid til å samle alle sticks og komme seg til utgangen, og hvis tiden gikk ut før man hadde fullført oppgaven, var det game over.

Grafikken i Stix var typisk for Commodore 64-spill på den tiden, med enkle, todimensjonale figurer og bakgrunner. Lydeffektene og musikken var også ganske enkle, men likevel effektive i å skape en stemning av spenning og utfordring.

Selv om Stix kanskje ikke var det mest innovative eller revolusjonerende spillet på Commodore 64-plattformen, var det likevel en populær og utfordrende tittel som mange spillere nøt på den tiden. Med sin enkle, men effektive gameplay og stadig økende vanskelighetsgrad, ble Stix et klassisk eksempel på en «maze game» som fortsatt huskes av mange Commodore 64-fans den dag i dag.

Notat: Som du legger merke til, er deler av teksten rød. Dette er ting som enten er direkte feil, eller misvisende. Stix har ingen labyrinter, ingen zombier eller edderkopper, og spillfiguren har i alle fall ingen våpen å bruke. Jeg vil også påstå at den abstrakte Stix-grafikken ikke var typisk for Commodore 64-spill, men det er jo subjektivt.

ChatGPT har fått utgiveren riktig, og har korrekt med at spillet har en tidsfrist. At grafikken er enkel er også sant, og man kan nok si at Stix er utfordrende og populært hos mange spillere. Skjønt disse tingene er veldig generiske, og jeg tipper ChatGPT hadde sagt det om en haug av andre spill også – som du ser senere, går disse beskrivelsene igjen uansett hva slags Stix-spill ChatGPT fantaserer frem.

Meg:

Hm, dette er litt rart. For kun den første setningen er faktisk korrekt. Er du sikker på at du har fortalt meg om riktig spill?

ChatGPT:

Jeg beklager feilen i min forrige beskrivelse. Jeg må ha misforstått hvilket spill du refererte til. Jeg kan dessverre ikke fortelle deg om Stix, ettersom spillet ikke eksisterer på Commodore 64-plattformen. Jeg ber om unnskyldning for eventuelle problemer eller forvirring dette kan ha forårsaket. Er det et annet spill eller emne du ønsker jeg skal hjelpe deg med?

Meg:

Stix eksisterer absolutt på Commodore 64, men det fungerer ikke slik du beskrev det.

ChatGPT:

Jeg beklager igjen for feilen i min tidligere beskrivelse av spillet Stix på Commodore 64-plattformen. Jeg var ikke klar over at det faktisk var et spill med dette navnet, men jeg har nå undersøkt det nærmere og kan gi deg en mer korrekt beskrivelse.

Stix ble utviklet av det britiske selskapet The Power House og ble utgitt i 1983 for Commodore 64-plattformen. Det var et spill der spilleren kontrollerte en liten ball som måtte rulle seg gjennom en labyrint full av hindringer og feller for å samle stjerner og fullføre nivået. Spilleren måtte unngå hindringer som fiendtlige baller, pigger og hull i gulvet. I tillegg var det en tidsbegrensning på hvert nivå, og hvis spilleren ikke klarte å fullføre nivået innen tiden gikk ut, var det game over.

Grafikken og lyden i Stix var typiske for Commodore 64-spill på den tiden, med enkle, todimensjonale figurer og bakgrunner. Spillet var kjent for sin utfordrende gameplay og ble populært blant Commodore 64-spillere på 1980-tallet.

Jeg håper denne beskrivelsen av Stix på Commodore 64 er mer nøyaktig og informativ. Igjen, jeg beklager for forvirringen som ble skapt av min tidligere feilinformasjon. Hvis du har flere spørsmål eller ønsker mer informasjon om andre spill eller emner, er jeg her for å hjelpe deg.

Notat: Her blir det mye frem og tilbake, og den nye beskrivelsen er heller ikke i nærheten av korrekt. Morsomt nok har en av de få tingene som var riktig opprinnelig, nemlig at Stix ble utgitt av Supersoft, endret denne gangen.

Meg:

Nei, vi var jo enige om at Supersoft lagde Stix på Commodore 64. Men det har ikke noe med rullende baller å gjøre, og det er heller ingen labyrinter i spillet.

ChatGPT:

Jeg er virkelig lei meg for misforståelsen. Det viser seg at det er flere spill med navnet Stix, og jeg har dessverre fortsatt forvirret dem. Jeg vil gjerne gi deg en beskrivelse av Supersoft’s Stix på Commodore 64-plattformen.

Stix, utviklet av det svenske spillselskapet Supersoft, ble utgitt i 1983 for Commodore 64. Det var et strategispill der spilleren tok kontroll over en liten figur kalt Stickman, som måtte navigere gjennom et labyrintlignende nivå for å samle nøkler og åpne dører. Stickman måtte unngå farer som spisse pigger og fiender, og spilleren måtte også ta hensyn til antall skritt Stickman tok, da han kunne bli fanget hvis han brukte opp alle skrittene sine.

Grafikken og lyden i spillet var enkle, men effektive, med fargerike 2D-grafikk og passende lydeffekter. Stix var kjent for å være en utfordrende og engasjerende spillopplevelse for Commodore 64-spillere på 1980-tallet.

Jeg håper denne beskrivelsen av Supersoft’s Stix på Commodore 64-plattformen var mer nøyaktig og nyttig. Igjen, jeg beklager for alle feilene mine tidligere, og hvis du har flere spørsmål eller ønsker mer informasjon om andre spill eller emner, er jeg her for å hjelpe deg.

Notat: Fortsatt helt feil. Morsomt nok har Supersoft nå blitt svensk. De var britiske i sted, og i virkeligheten.

Meg:

Finner du bare på ting nå?

ChatGPT:

Nei, jeg finner ikke på ting med vilje. Jeg prøver å gi nøyaktige og relevante svar basert på mine kunnskaper og erfaringer som en AI-modell. Imidlertid kan det skje at jeg misforstår spørsmålet eller gir et feil svar på grunn av mangelfull informasjon eller misforståelser.

Jeg prøver alltid å være så nøyaktig og pålitelig som mulig, og jeg er her for å hjelpe deg med alle dine spørsmål og bekymringer. Hvis du tror jeg har gitt feil svar eller ikke forstår spørsmålet ditt, kan du gjerne gi meg mer informasjon eller klarhet, så vil jeg gjøre mitt beste for å gi deg et nøyaktig og pålitelig svar.

Meg:

Okay. Stix på Commodore 64, utgitt av Supersoft, har ingen labyrinter. Du styrer ikke noen ball, og du styrer ikke noen figur som het Stickman. Spillet går ut på å gjerde inne 75% av skjermarealet mens du unngår å bli truffet av hovedfienden (Stix), eller noen av de andre fiendene.

ChatGPT:

Takk for å rette opp i det jeg tidligere har sagt om Stix på Commodore 64. Det virker som om jeg har misforstått og forvekslet det med et annet spill med samme navn.

Stix, utgitt av Supersoft for Commodore 64, er et actionfylt strategispill hvor spilleren kontrollerer en liten figur som heter «Player». Målet er å omringe og fange fiender og en sentral fiende som heter «Stix» ved å tegne linjer på skjermen. Spilleren må sørge for å ikke bli truffet av fiendenes bevegelser mens man tegner linjene, og unngå å krysse sine egne eller fiendens linjer.

Spillet har enkle, men fargerike 2D-grafikk og passende lydeffekter. Det var kjent for å være en utfordrende og engasjerende spillopplevelse for Commodore 64-spillere på 1980-tallet.

Jeg håper dette var en mer nøyaktig beskrivelse av Stix på Commodore 64 utgitt av Supersoft. Hvis du har noen flere spørsmål eller ønsker mer informasjon om dette eller andre emner, er jeg her for å hjelpe.

En ekte kunstner dør for sin kunst.

Oh kay (konklusjon)

Jeg føler vel dette holder. Den siste beskrivelsen er også litt feil, men det må da være måte på hvor mye jeg skal hjelpe KI-en. Jeg vet ikke om jeg akkurat har oppnådd noe med denne seansen, men jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over hvordan ChatGPT selvsikkert presenterer masse feilinformasjon som kombineres inn med generisk tekst for å gjøre det mer troverdig.

Nå er som nevnt ikke Stix verdens enkleste spill å beskrive, og det er ikke så voldsomt kjent heller. Men det er jo derfor det er et godt spill å teste systemet med; jeg vet jo at å spørre om Mario hadde gitt meg mye mer konkret og korrekt informasjon, men det skulle jo bare mangle med tanke på at mengden tekst publisert om Mario-spillene ville vært nok til å fylle titusenvis av bøker.

Og jeg undrer meg over hvorfor OpenAI mener det er nyttig at ChatGPT tilsynelatende finner på ting, i stedet for å være ærlig på at systemet har tilgang på god eller nok informasjon i utgangspunktet. Jeg syntes også det er rart at jeg ikke blir bedt om spesifiseringer, når systemet er usikkert. I stedet skyldes det stadig på «misforståelser».

Så konklusjonene får bli at du bør tenke deg om før du bruker ChatGPT for å jukse på eksamen, og at det fortsatt kommer til å gå … vel, noen måneder, i alle fall, før jeg byttes ut med ChatGPT her på Spillhistorie.no.

Det skal i rettferdighetens navn sies at det finnes et annet (svært ukjent) spill ved navn Stix på Commodore 64, men det er det tydeligvis så lite informasjon om på nettet at det ikke har påvirket ChatGPT sine svar, da det om mulig har enda mindre til felles med beskrivelsene gitt enn Supersofts Stix har.

For toppbildet har jeg passende nok fått litt hjelp av Midjourney.

En kommentar om “ChatGPT lyver (igjen og igjen) om Stix på Commodore 64”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.