Stellaris: DLC-guide

Spillhistorie gir deg en gjennomgang av de tilgjengelige utvidelsene til Paradox sin 4X/storstrategi-hybrid.

Stellaris fra Paradox Interactive har seks år på baken nå, utgitt som det ble i 2017. Siden da har spillet gjennomgått både store forandringer og utgivelse av tjueto store og små utvidelser, eller DLC. Paradox sin DLC-modell er at alle slike utvidelser kommer med en gratis patch, som inneholder nye, gratis features og mekanikker, mens DLC-en låser opp dypere versjoner av disse mekanikkene. I den følgende teksten skal vi se på hvilke DLC-er som er tilgjengelig for Stellaris, og forhåpentligvis gi et svar på hvilke du eventuelt burde gå til anskaffelse av. Det er som nevnt en del å ta av, og Steam-salgene er definitivt din venn her! Sommer-salget i år så flere av disse DLC’ene få priskutt på opptil 50%.

Først av alt, er Stellaris sine DLC’er delt inn i flere typer:

En toxoids-sivilisasjon.

En er de såkalte «species pack», art-pakker. Disse er kun nødvendlige om du vil spille som en spesiell type «aliens». Disse pakkene gir en del «origins» (opphavshistorier med egne mekanikker og/eller fordeler og ulemper), «civics» som former arten din og styresettet og så videre. Her har du arter som toxoids (arter som lever i giftige miljøer), necroids (arter som er levende døde og styres av parasitter), lithoids (levende steiner, rett og slett). Disse er med i spillet, men ikke spillbare, om du ikke har DLC-en. Om du trenger disse er altså helt avhengig om du er interessert i å spille som artstypen.

Prisen på disse pakkene ligger per tid på 110 kr, og tilbudet er som følgende:

  • Toxoids
  • Aquatics
  • Necroids
  • Lithoids
  • Humanoids
  • Plantoids
En obervasjonspost over en intetanende planet.

Dernest har du story packs. Disse gir en hel masse – du gjettet det – «events» og «lore», og noen features. For eksempel den nyere First Contact Story Pack, som utvider samhandlingen du har med pre-FTL-arter. Du kan blant annet bruke «cloaking» av skip og stasjoner som du studerer, og du får en enorm mengde events som du må forholde deg til. For eksempel: En primitiv sivilisasjon blir utsatt for en pandemi. Vil du i det skjulte hjelpe dem utvikle en kur, og dermed risikere å avsløre tilstedeværelsen av aliens (altså deg!), med alt det kan utgjøre av paranoia og hysteri? Eller lar du pandemien fortsette uhindret? I så fall har du kanskje om en stund en tom planet klar for kolonisering… Valget er ditt. Disse pakkene gir masse for meg personlig, og jeg kan anbefale dem om du har spilt en del og vil ha mer og dypere gameplay. De er dog ikke «nødvendige».

Prisen på disse pakkene ligger per tid på 110 kr, og tilbudet er som følgende:

  • First Contact
  • Ancient Relics
  • Distant Stars
  • Synthetic Dawn
  • Leviathans
Ulike muligheter for vasaller.

Siste type DLC (utenom en ebok, lydsporet til spillet og en gratis DLC med noen ekstra portretter av artene i spillet) har du de større ekspansjonene, som gir dypere gameplay og tidvis ganske radikale forandringer til spillets systemer. Federations for eksempel gjorde føderasjoner (d’oh!) og diplomati mye dypere. Nemesis ga deg spionering som en ny feature og muligheten til å bli sluttkrisen du møter mot slutten av spillet. Så du kan faktisk bli den store faren til galaksen, eller du kan redde den fra den store faren – og i farten kanskje bli en smule Palpatine som forener galaksen under deg.

Prisen på disse pakkene ligger per tid på 220 kr, og tilbudet er som følgende. Jeg legger til litt mer informasjon om disse, siden disse DLC’ene er de som forandrer gameplay’et definitivt mest:

  • Galactic Paragons: Forandrer hvordan du styrer imperiet ditt, med et nytt council/regjeringssystem, omarbeiding av lederne du har i imperiet og gir tilgang til unike galaktiske ledere.
  • Overlord: Gjør om på vassalsystemet. Gir deg som overlord store muligheter, men gjør det også mulig å spille som vassall selv og ha det moro.
  • Nemesis: Spionasje, du kan bli end game crisis, du kan bli galactic custodian og deretter ta en Palpatine. God ekspansjon, synes jeg, spesielt om du liker Star Wars. Om du har Apocalypse vil jeg anbefale den. Jeg tror, men er ikke sikker på, at denne og Apocalypse trengs for den veldig gode Star Wars-modden.
  • Federations: Diplomatifokusert, du får flere og bedre føderasjonsmuligheter, et Space FN kalt Galactic Community (som Nemesis utvider en del som beskrevet over), såkalte origins for sivilisasjonene dine, og flere megastrukturer. Veldig grei å ha, synes jeg.
  • MegaCorp: Gir tilgang til megakorporasjoner som en type sivilisasjon. Ecumenopiliser, altså Coruscant. Flere megastrukturer som bygger på Utopia. Galaktisk slavemarked. Fin å ha, men ikke den viktigste i min bok.
  • Apocalypse: Gir tilgang til the Death Star – i ulike former, pirater du kan hyre eller bekjempe og enorme skip. For deg som vil leke Star Wars med store leketøy, med andre ord.
  • Utopia: Gir tilgang til flere av de beste featurene, som habitater i rommet, ascension perks som gir store bonuser til imperiet ditt og kule megastrukturer. Denne er den første store ekspansjonen og en jeg vil anbefale å skaffe.

Med det ønsker jeg deg en god spillsommer!

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.