Du trenger ikke ekte maskinvare for å spille det.
For å få mennesker trygt til og fra Månen måtte NASA utvikle en programmerbar datamaskin som fikk plass ombord i Apollo-farkostene (både kommandomodulen og landingsmodulen måtte ha hver sin maskin).
Apollo Guidance Computer ble introdusert i 1966, og skal ha vært omtrent like kraftig som den første generasjonen med populære hjemmedatamaskiner fra slutten av syttitallet (Commodore PET, TRS-80 og originale Apple II).
Men den var ikke like lett å forholde seg til for de som skulle lage programvare for den. Først måtte programmene skrives på papir og gå nøye gjennom alt sammen for å sikre at det ikke var noen feil, så måtte de overføres til hullkort, lagres på tape og sendes avsted for å manuelt bli sydd inn i maskinens minne (den brukte noe som kalles Core Rope Memory).
Bare den siste delen av prosessen tok måneder, så skulle noe lages for maskinen måtte det være viktig. Et spill ville neppe kvalifisert. Men i dag finnes det en nettbasert emulator av datamaskinen, og nå kan programvare kompileres og overføres på sekunder. Dermed har flere hobbyutviklere kastet seg på utfordringen, og du kan blant annet spille et månelandingsspill for systemet.
Nylig dukket det også opp et mer arkadeaktig spill. 2D Monster Maze fra Arlasoft er et forsøk på å gjenskape den tidlige 3D-klassikeren 3D Monstert Maze, men i 2D. Her må du navigere gjennom en labyrint, finne en nøkkel og så finne utgangen, før du blir spist av en skrekkøgle. Du ser «handlingen» ovenfra, og alt representeres av tall.
Samme utvikler har også laget en versjon av det populære puslespillet 2048 for systemet. Om du har lyst til å prøve deg som spillprogrammerer for Apollo Guidance Computer – Arlasoft-programmerer Nick Sherman mener du bør komme langt om du kjenner til maskinkode på plattformer som Commodore 64 – er dette siden du bør lese deg opp på.
Så vidt meg bekjent, finnes det fortsatt ikke noen versjon av Doom for maskinen.