FPGA-basert maskin kommer i salg neste år.
Nintendo virker ikke spesielt interessert i å lage noen Nintendo 64-mini, men Analogue – et selskap som har spesialisert seg på FPGA-baserte nytolkninger av klassiske konsoller – har tenkt å redde dagen. De har annonsert sin Analogue 3D, et system som vil være kompatibelt med alle Nintendo 64-spill (uansett region) og ha støtte for 4K.
Dette er ikke et emulatorbasert system, men bruker i stedet en maskinvarebasert løsning. Sentralt er en programmerbar FPGA-brikke som i praksis er en Nintendo 64 på en mikrobrikke – men det er Analogue selv som har gjenskapt systemet fra bunnen av, og den bryter dermed ikke Nintendos opphavsrett.
Dette er litt viktig, for Nintendo har i mange år kjørt et korstog mot emulatorer og andre ting som de mener bryter de i overkant strenge lovene for opphavsrettsbeskyttelse, men Analogues tidligere SNES-reproduksjon Super NT har de ikke kunnet røre. Skjønt det hjelper nok også at Analogue 3D ikke er designet for å kjøre ROM-filer, i stedet må du ha originale spillkassetter.
Lanseringen finner sted i 2024.