Kjappe inntrykk: Footgun: Underground

Fotball møter action møter roguelite-spill i denne artige indie-utgivelsen.

Footgun: Underground byr på en rimelig snedig vri på «roguelite»-konseptet. Du spiller en fyr med et kybernetisk bein og en fotball eller tre, som har bestemt deg for å renske undergrunnen for monstre ved hjelp av ballene dine. Fotballene, altså. Det skjønte du vel.

Ikke helt som Soccer Kid, selv om jeg hadde lyst til å nevne det gamle Amiga-spillet i ingressen.
Ikke helt som Soccer Kid, selv om jeg hadde lyst til å nevne det gamle Amiga-spillet i ingressen.

2D-action der fotballen er våpenet

Måten spillet fungerer på er egentlig ganske enkel. Du kommer inn i et rom, sett fra siden i 2D. Her ser du ett eller flere monsterreder, som det ved jevne mellomrom dukker opp monstre fra. Ved å sparke ballene dine på dem, gjør du skade og dreper dem. Men du har ikke noe autosikting, så du må trikse og fikse med ballen du har kontroll på (med eller uten hermetegn) for å sikre at den treffer. Samtidig må du løpe og sprette rundt for å hindre å komme i kontakt med noen av fiendene, eller angrepene deres. Når du har rensket rommet for monstre, er det over til neste.

Så er jo selvsagt nøkkelen at du får tilgang på ulike forbedringer underveis. Du kan finne passive egenskaper som påvirker deg, passive egenskaper som påvirker ballene dine, og nye baller med helt nye egenskaper. Hva med en som blir til en sirkelsag når den treffer noe? En som sprenger, eller en som spruter ut lava? Avhengig av figuren din kan du ha en viss mengde personlige egenskaper og en viss mengde baller samtidig (førstemann gir deg tilgang på fire egenskaper og to baller). Ulike baller har også ulike mengder egenskaps-plasser som kan brukes. Som i «roguelite»-spill flest gjelder det å tenke litt over synergieffektene av egenskapene og ballene du velger å bruke, i forhold til hva du faktisk får tilgjengelig.

Du kan låse opp mange oppgraderinger, som kan plukkes opp i senere spill.
Du kan låse opp mange oppgraderinger, som kan plukkes opp i senere spill.

I tillegg har vi selvsagt «roguelite»-aspektet med metaprogresjon mellom individuelle spillrunder. Kommer du langt nok låser du opp kronestykker, som du kan bruke i en spillautomat hjemme på hovedbasen, som så gir deg nye baller og egenskaper. Disse blir så tilgjengelige som tillfeldige oppgraderinger i nye spill, og du får dermed en rikere og rikere verktøykasse jo mer du spiller. Nye figurer, med nye egenskaper, kan også låses opp.

Kult konsept, men litt kaotisk

Konseptet er kult, og når du føler at du mestrer kontrollene og gjør ballkunster som om du het Erik Mykland eller Christiano Bolanos er det også veldig tilfredsstillende. Spesielt når du har noen kule baller med kule synergier, og det går litt heftig for seg på skjermen.

Bosskamp.
Bosskamp.

Men det kan også være litt frustreende og kaotisk, og jeg må innrømme at selv om jeg vet hvordan jeg skal spille det, skjer det ganske ofte at ballene ender opp med å fly veggimellom i stedet for det jeg prøver å sikte på. Dette gjør igjen metaprogresjonen litt kjedelig i de første timene, for hvis du ikke spiller godt nok tar det etter hvert veldig lang tid mellom nye ting som låses opp. Da blir det også ensformig, spesielt når du begynner å lære deg mange av de tidlige brettene utenat.

Men så skjer det et lite gjennombrudd, og plutselig låser du opp noen veldig kule ting som genuint gjør fremtidige runder både lettere og mer interessante. Da blir det gøyere igjen. Jeg merker også at jo mer jeg spiller, og jo mer jeg mestrer systemet, jo bedre blir det. Så Footgun: Underground har absolutt noe for seg. Det unike konseptet alene gjør spillet verd en titt, og når du kommer inn i riktig modus og får ting til, samtidig som du har fått låst opp noen gode våpen, er det veldig tilfredsstillende.

Footgun: Underground er ute på PC nå. Vi mottok anmelderkopi av spillet fra utgiverens PR-byrå. Her er en trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.