Inntrykk: Let Bions be Bygones

Finn ei savnet jente i dette cyberpunk-eventyret som dynamisk tilpasser seg valgene du tar.

Let Bions be Bygones er et cyberpunk-inspirert pek-og-klikk-eventyr der du spiller en alkoholisert privatdetektiv som har brukt de siste årene på å være fullstendig mislykket, og som likevel på mystisk vis får besøk av ei tilsynelatende styrtrik og smellvakker dame som tilbyr å løse alle problemene dine mot at du gjør en jobb for henne.

Bør du løpe? Kanskje.
Bør du løpe? Kanskje.

Så langt, så klisjé – men det er en klisjé som fungerer og den er strengt tatt ikke like oppbrukt i dataspill som i andre medier.

Mystisk savnet-sak

Oppdraget innebærer uansett å finne ei savnet jente. Hun prøvde å «slumme» i din del av byen, og har blitt borte vekk. Rikingene som femme fatalen på kontoret ditt representerer har allerede sendt et team med spesialstyrker for å finne henne, men de endte opp med å bli spiddet og hengt opp på store påler ved et lokalt torg. Så man kan forstå hvorfor den potensielle arbeidsgiveren din er litt nervøs.

Så da er det bare å begynne å grave. Hvem har sett henne, hvor har de sett henne, hva gjorde hun, hvem gjorde hun det med … og så videre. Som i eventyrspill flest låser du gradvis opp nye steder å utforske, med nye spor å finne og nye folk å snakke med. Men spillet gir deg stor frihet til å løse – eller kanskje til og med ikke løse – ting som du vil, og valgene du tar underveis former historien videre og hvilken vei din egentlig ganske håpløse detektiv utvikler seg.

Hvordan du løser denne og andre situasjoner betyr mye for hvordan handlingen utspiller seg.
Hvordan du løser denne og andre situasjoner betyr mye for hvordan handlingen utspiller seg.

Utvikleren lover at spillet har åtte forskjellige slutter, og at det hele tiden tilpasser seg valgene dine. Om du feiler med det du prøver på eller velger suboptimale løsninger, er det også noe spillet tar høyde for – du kan riktignok laste inn tidligere spill (det er tre lagreposisjoner pluss hurtiglagring), men meningen er at du skal leve med det du gjør.

Blir veldig rotete

I utgangspunktet syntes jeg konseptet med den dynamiske handlingen er kjempekult, men måten det fungerer på i Let Bions be Bygones er ikke helt ideell. Problemet er at alt sammen er veldig diffust. Jeg aner ikke hvilke valg som dytter ting i hvilke retninger, og etter å ha fullført spillet har jeg bare en vag følelse av hvordan mine valg påvirket historien (jeg tror det kom frem til at jeg var en ganske grei type, alt i alt).

Så prøvde jeg å starte på nytt, for relativt tidlig i spillet fikk jeg et valg jeg hadde veldig lyst til å se begge utfallene av, men da jeg kom dit igjen var plutselig ikke det valget tilgjengelig, og jeg aner ikke hvorfor.

Dette er de forrige som ble sendt ut på samme oppdrag som deg.
Dette er de forrige som ble sendt ut på samme oppdrag som deg.

Dette gjøres verre av at handlingen oppleves rotete og vanskelig å forstå. Spillets verden er fascinerende, men den introduseres ikke på noen god måte, i stedet hiver spillet inn det ene fremmede begrepet etter det andre, og jeg sitter bare igjen som et stort spørsmålstegn. Jeg skjønner heller ikke motivasjonen til de ulike aktørene i mysteriet, faktisk skjønner jeg knapt noe av det som skjedde i den siste halvdelen av spillet og da rulleteksten brått dukket opp satt jeg igjen som et stort spørsmålstegn.

Men jeg skal ikke si at veien dit var kjedelig eller frustrerende. Let Bions be Bygones er egentlig ganske trivelig å spille – det er gøy å utforske verden, leke detektiv og oppdage hva det neste merkelige opplegget spillet har å by på er. Handlingen flytter seg også fremover med en fin hastighet, som gjør at det aldri blir kjedelig. Og selv om jeg ikke helt forstår hvordan valgene mine påvirker handlingen, er det gøy å vite at de gjør det.

Inspirert av Disco Elysium?

Et av stedene du får utforske.
Et av stedene du får utforske.

Jeg beskrev Let Bions be Bygones som et pek-og-klikk-eventyr tidligere, men det gir kanskje litt feil assosiasjoner. Dette spillet fungerer ikke som Monkey Island. For joda, du peker og klikker på ting du vil undersøke eller gjøre noe med, men det har ingen tradisjonelle puslenøtter. I stedet foregår alt gjennom samtaler, som i Disco Elysium. Eller som et dialogfokusert velg-ditt-eget-eventyr-spill, for de av dere som ikke har spilt Disco Elysium (hvorfor?!?).

Spillets presentasjon er litt både og. Som du ser har det todimensjonale figurer med store piksler kombinert med lavpoly 3D-miljøer samt moderne lyseffekter, og noen steder fungerer det helt glimrende. Andre steder ser det ikke så bra ut, der det virker som to ulike stiler som slåss mot hverandre. Lyden er grei, men med dårlig miksing av og til (plutselig er musikken kjempehøy, for eksempel), og veldig varierte skuespillerprestasjoner.

Uheldigvis er også den tekniske implementeringen litt så som så, med mange små feil – skjønt her skal det sies at utvikleren har gjort mye for å rette på ting siden lanseringen.

Grafikken er stort sett flott, men det blir noen ganger litt stilkrasj.
Grafikken er stort sett flott, men det blir noen ganger litt stilkrasj.

Konklusjon

Let Bions be Bygones er et ambisiøst forsøk på å lage et dynamisk eventyrspill der valgene dine genuint påvirker handlingen videre. Det finner sted i en fascinerende verden, og handlingen begynner godt. Men ting faller dessverre litt fra hverandre jo lenger inn i spillet du kommer – det blir mer og mer usammenhengende og uforståelig, og når avslutningen kommer er den brå og lite tilfredsstillende. Likevel er Let Bions be Bygones trivelig å spille, og på tross av at oppsettet er litt klisjé, er spillet definitivt en unik opplevelse.

Så jeg prøver meg på en vag anbefaling, og håper samtidig at dette ikke er siste gangen vi får utforske denne cybepunk-verdenen i et spill.

Vi har mottatt anmelderkopi av Let Bions be Bygones fra utgiverens PR-byrå. Jeg valgte å vente med å fullføre spillet til siste akt ble lagt inn i en større oppdatering. Let Bions be Bygones er ute på PC nå, og her er traileren:

En kommentar om “Inntrykk: Let Bions be Bygones”

  1. Virker også i stor grad å være innspirert av Westwoods Bladw Runner spill. Som hadde en del av de samme mekanikkene og grafikk.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.