Inntrykk: Princess Maker 2 Regeneration

Og prisen for årets verste far går til…

Så … hva tenker vi om barnearbeid, da? Det er okay å sende ei jente på 11 år på jobb som tømmerhugger, ikke sant? Jeg mener, det er jo en god måte å gjøre henne sterkere på, og dermed går det kanskje ikke like galt neste gang jeg sender henne alene ut i villmarken for å lete etter skatter og drepe monstre. Så det bør jo egentlig være greit. Dessuten trenger vi jo pengene, for jeg har ikke tenkt å jobbe.

Hard arbeid som tømmerhugger.
Hard arbeid som tømmerhugger.

Dette er noen av valgene man kan ta i Princess Maker 2, en slags kombinasjon av Tamagochi og rollespill der du får rollen som en krigshelt i et middelalderinspirert land. Av en eller annen grunn dukker en gudinne plutselig opp med ei ti år gammel jente på slep, og ber deg om å passe på henne til hun blir atten. Valgene du tar i de neste årene avgjør hva slags menneske det blir av jenta, som i beste fall kan ende opp som kongelig. Det er visstnok over 70 avslutninger i spillet.

Princess Maker 2 kom opprinnelig ut i 1993. I utgangspunktet kun for PC-98, en datamaskin som var populær i Japan men så godt som ikke-eksisterende på resten av verdensmarkedet. Det tok ikke lang tid før det dukket opp på andre plattformer, slik som MS-DOS. Spillet fikk ikke noen offisiell engelskspråklig lansering, da den amerikanske utgiveren gikk konkurs får de fikk sluppet spillet, men den havnet på nettet og ble etter hvert en slags kulthit i «abandonware»-miljøet.

I 2016 fikk spillet sin offisielle, engelskspråklige debut gjennom en nyversjon ved navn Princess Maker 2 Refine, og i sommer dukket en helt ny versjon opp på PC og Switch. Den heter Princess Maker 2 Regeneration.

Studier må også til.
Studier må også til.

Livet som adoptivfar

Princess Maker 2 spilles over en serie turer, der hver tur representerer én måned. Hver tur får du sjansen til å gjøre en rekke ting, slik som å dra til byen for å handle nytt utstyr eller andre hjelpemidler, eller prøve å sende datteren din til slottet for å sosialisere med fiffen. Men den viktigste oppgaven din er å fylle kalenderen hennes. Hun kan typisk gjøre tre aktiviteter per måned, og valgene inkluderer ulike jobber, ulike studier, eventyr i villmarken eller hvile.

Siden du kun får et veldig begrenset stipend per år, og altså ikke vil jobbe selv, er du avhengig av at datteren din bringer pengene inn til husholdningen. Allerede som tiåring kan hun tjene penger på ulike måter, slik som gårdsarbeid, barnepass, arbeid i den lokale kirken og så videre. Senere får hun tilgang på nye jobber. Alle jobbene påvirker egenskapene hennes på ulike måter – gårdsarbeid gjør henne for eksempel mer utholdende og sterkere, men er uheldig for raffinement som kreves for å bli akseptert av adelen. Arbeid bygger også stress, som får massevis av negative konsekvenser om nivået blir for høyt.

På ferie.
På ferie.

De fleste jobbene har også krav som må oppfylles for at hun skal gjøre en god jobb, og hvis hun feiler får hun ikke betalt for den aktuelle dagen. Lykkes hun alle dagene vanker det imidlertid en 50% bonus. Det varierer stort hvor mye betalt hun får for de ulike jobbene, men noen ganger er utviklingen av egenskaper viktigere enn penger. Om hun gjør noe som defineres som syndig kan det for eksempel være greit å sende henne i kirka en tur, selv om lønnen der er latterlig.

Studier fungerer litt på samme måte, men her betaler du altså per dag, og det er rimelig dyrt. Som med jobber øker de enkelte egenskaper, gjerne flere. Men det er ikke alltid du har lyst til å øke alle egenskapene, litt avhengig av karriereønsker. Dermed er det viktig å tenke over hva du egentlig vil i det lange løp. Du kan også få jenta til å slappe av, for å redusere stress, og da kan du velge om du vil gi henne lommepenger eller ikke. Det blir fort litt dyrt å gi lommepenger hele tiden, så det er kun noe du bør gjøre om det er virkelig nødvendig. Ferietur til fjellet eller kysten går også an.

JRPG Lite

JRPG i miniformat.
JRPG i miniformat.

Den siste store aktiviteten er eventyr i villmarken. Her fungerer spillet i praksis som et mini-JRPG, der du navigerer fire ulike kart og må slåss mot fiender i enkel turbasert kamp, finne skatter eller snuble over spesielle hendelser (som typisk aktiveres om du har noe spesielt med deg når du besøker visse steder). Noen av de største belønningene i spillet finnes i disse sekvensene, skjønt det er ikke risikofritt. Heldigvis blir jenta aldri drept. Å drepe monstre regnes forøvrig som syndig, selv om det er de som angriper, så etter noen turer i skogen blir det fort et besøk til kirka.

Hver oktober måned er det også en høstfestival, der hele måneden brukes på denne. Her kan jenta delta i ulike konkurranser, og vinne både heder, ære og klingende mynt. Men litt avhengig av hva som skjer i spillet vil hun typisk også få seg en erkerival, som det gjør ekstra vondt å eventuelt tape mot. Og siden hun utfordres av erkerivalen kan det være vanskelig å få jenta til å faktisk delta i en annen konkurranse siden hun ikke ønsker å bli oppfattet som feig.

Som du sikkert skjønner av beskrivelsen min, eller skjermbildene, er Princess Maker 2 i stor grad et spill om tall. Det gjelder sjonglere aktiviteter slik at du får opp de egenskapene du ønsker samtidig som du prøver å minimere tapene andre steder. Samtidig har du økonomien å ta hensyn til, og jentas mentale tilstand. Spillet byr på rikelig med grubling der du må vurdere hva som egentlig er best, og som vanlig med spill fokusert på tall og statistikk er det mer vanedannende enn en skulle tro å gradvis få verdiene til å øke.

Uh-oh!
Uh-oh!

Samtidig skjer det stadig spesielle ting, spesielt om du bruker tid på eventyr, så selv om spillmekanismene er rimelig repetitive tar det sjeldent fryktelig lang tid mellom hver gang det skjer noe utenom det vanlige.

Trofast nyversjon

Denne nyversjonen ser ut til å være trofast mot originalen. Grafikken er gjenskapt i høyere oppløsning, visstnok av originale tegnere fra animegiganten Gainax, og spillet har en ny introduksjonssekvens, men det ser såpass likt ut at om det kan være vrient å skille de to spillene fra hverandre om du kun ser små skjermbilder. Skjønt utviklerne av nyutgaven har gjort én veldig smart ting, for siden den er designet for brede skjermer har de brukt den ekstra skjermplassen på å vise statistikk som du tidligere måtte inn i en undermeny for å se.

Ellers skal oversettelsen være bedre enn i Refine-utgaven fra tidligere. Jeg syntes den fungerte fint, stort sett, men enkelte tekster (blant annet i avslutningen jeg fikk) burde ha fått en ekstra runde med korrektur. Utover det tror jeg ikke det er noen veldig store endringer siden Refine. Det betyr også at det fortsatt er noen litt, vel, merkelige elementer her. Du kan for eksempel kjøpe en pille som øker bryststørrelsen til jenta, eller sende henne til å jobbe på en «seedy bar» fra hun er 15. Så, eh.

Har du riktig ting på riktig sted, kan du få denne hendelsen.
Har du riktig ting på riktig sted, kan du få denne hendelsen.

Når det er sagt, har spillet en PEGI-aldersmerkning på 3, så det er neppe ikke noe voldsomt drøyt her. I løpet av gjennomspillingen min kom jeg over noen kleine situasjoner, men ikke noe mer. Jeg prøvde jo samtidig å oppnå en så god slutt som mulig, og dermed sørget jeg for å holde syndingen til et minimum. Sånn bortsett fra all monsterdrepingen, da.

Apropos monsterdreping, akkurat den biten er egentlig ikke så veldig gøy. Kamp er superenkelt, med knapt noen hint av strategi eller taktikk, og balanseringen er merkelig. Du bruker lang tid uten å ha sjanse til å bekjempe noen fiender, men når du først kommer forbi det punktet at du komfortabelt kan overleve i det «letteste» området tar det veldig kort tid før du ikke vil ha trøbbel noen steder. Dermed ødelegges økonomien også litt – frem til dette punktet er penger noe du virkelig må jobbe for, men når du kommer så langt er det trivielt å skaffe seg nok til at ordinært arbeid egentlig ikke er nødvendig med mindre du trenger egenskapsbonusene.

Samtidig er det ikke veldig fristende å grinde etter penger, da du ikke får noen statistikkbonuser for å drepe fiender. Det er rett og slett ikke en veldig meningsfull aktivitet.

Jeg må generelt innrømme at jeg opplevde at spillet ble relativt repetitivt etter hvert, og jeg er ikke superfristet til å begynne på nytt nå som jeg har fullført det én gang, selv om jeg ikke klarte å oppnå den beste avslutningen (eller den jeg etter hvert siktet på, heller) og det teoretisk er rikelig med gjenspillingsverdi takket være alle sluttene og yrkesvalgene.

Jobbe, jobbe.
Jobbe, jobbe.

Konklusjon

Princess Maker 2 Regeneration er en rimelig solid nyversjon av en kultklassiker fra Japan. Spillet ser kanskje overveldende ut på grunn av alle tallene på skjermen, men med litt eksperimentering lar det seg greit gjøre å komme inn i det, og det er enklere enn det virker. Det er tilfredsstillende å gradvis forbedre egenskapene til datteren, og prosessen er også ganske vanedannende. Men det er litt repetitivt, og jeg syntes ikke JRPG-biten er så veldig mye å skryte av. Man kan ignorere den, men da mister man samtidig litt av den variasjonen spillet faktisk har.

Alt i alt hadde jeg det likevel gøy som (ikke verdens beste) adoptivfar, og jeg følte aldri at valgene jeg tok sluttet å være interessante. Så skal det sies at jeg personlig tenker at prisen er et par-tre hakk for høy, og at spillet hadde vært lettere å anbefale om det var priset litt mer fornuftig. Spesielt siden det strengt tatt finnes mange bedre og mer dynamiske livssimulatorer på markedet i dag.

Princess Maker 2 Regeneration ble sluppet tidligere i sommer på PC (Steam), PlayStation og Switch. Mer informasjon finner du på det offisielle nettstedet. Jeg har testet PC-utgaven, som vi fikk tilgang på via utgiverens britiske PR-byrå.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.