Et av sjangerens store nye spill har fått en 1.0-versjon.
Klassiske Roguelike-spill har hatt en ekstremt stor innflytelse på dagens spillutviklere, og det skal nesten godt gjøres å finne en indie-hit som ikke har en eller annen klassisk roguelike-mekanisme som en bærebjelke i opplevelsen. Men i tillegg finnes det en rekke nye spill i sjangeren, som beholder fokuset der det alltid har vært men bruker dagens maskinvare for å skape en rikere opplevelse.
Et av disse spillene er Caves of Qud, som akkurat ble «ferdigutviklet». Jeg tror at når en utvikler velger å jobbe med akkurat denne sjangeren må vedkommende akseptere at det aldri finnes noe som heter «ferdig», sånn egentlig, men med 1.0-versjonen har de nådd alle målene de en gang i tiden (spillet har vært under utvikling i 17 år) satte seg for å kunne kalle spillet komplett.
Det vil blant annet si at spillets historiebaserte oppdragskjede har fått en avslutning (flere, faktisk), og at grensesnittet har fått en siste overhaling.
- Les også: Historien om Rogue
Nå skal gjengen ta seg en pause, før de begynner på de uunngåelige oppdateringene. For fremtiden ser det ut til at de har to spesielle ting de vil jobbe på, men om disse blir gratis oppdateringer eller betalte ekspansjoner har de ikke besluttet. I mellomtiden kan du se en fersk trailer her:
Og en guide, om du føler deg friste men syntes det hele så litt komplisert ut: