Alan Emrich var en profilert spilldesigner og spillskribent.
I går kom nyheten om at Alan Emrich er død. Navnet hans er neppe spesielt kjent her til lands, men i USA var han en viktig stemme i strategispillenes verden. Han designet og skrev om brettspill (ofte i «krigsspill»-sjangeren), og drev også en liten brettspillutgiver ved navn Victory Point Games. I tillegg arrangerte han treff for spillere.
Men han ble også en del av dataspillenes verden. Først som den faste strategispillskribenten til det amerikanske spillbladet Computer Gaming World, der han i sin anmeldelse av legendariske Master of Orion skapte det som etter hvert ble en sjangerbetegnelse for Civilization-aktige spill som handler om å bygge imperier.
Han trakk nemlig frem at opplevelsen i disse spillene sto tuftet på fire X-er, som jeg liker å oversette til U-er på norsk: Utforsk (eXplore), Utvid (eXpand), Utvinn (eXploit) og Utslett (eXterminate). Hans versjon av begrepet var Quadruple-X, men nå for tiden kaller vi dem helst 4X-spill.
Som dataspilldesigner var han blant annet designer på Conquest of the New World, et strategispill ikke helt ulikt Sid Meier’s Colonization, som vi kommer til å stifte bekjentskap med i det kommende NM i DOS-spill. Han jobbet også lenge som hoveddesigner på Master of Orion 3, men forlot utviklerstudioet før det ambisiøse spillet ble ferdig.
Det er ikke kjent hvordan Emrich døde, eller hvor gammel han ble.