cd SPILL har tatt et dypdykk i Tom Clancy’s Rainbow Six, spillet som var med å forme en hel sjanger.
Taktiske skytespill er en sjanger som har røtter langt tilbake i tid, med blant annet Airborne Ranger på Commodore 64 og spill som SEAL Team på PC. Men i 1998 ble det sluppet tre spill som hvert kom til å definere den moderne versjonen av sjangeren på sin måte: Tom Clancy’s Ghost Recon, Delta Force og Tom Clancy’s Rainbow Six.

Av disse var det kanskje Rainbow Six som fikk mest innflytelse, og det er også det spillet cd SPILL har valgt å ta for seg i dagens episode. Her får de med seg Trond Sneås Skauge for å ta en grundig titt på den intrikate førstepersonsskyteren, og han har også lest Tom Clancy-boka det er basert på.
Tom Clancy’s Rainbow Six er altså et førstepersons skytespill med taktikk og realisme i forsetet. Her gjelder det å ta smarte valg underveis, og grublingen starter allerede i planleggingsfasen før hvert oppdrag. I enspiller må spilleren lede teamet sitt, mens i flerspiller må man samarbeide.
Rainbow Six-serien havnet etter hvert i stallen til Ubisoft, som også eier Ghost Recon, og har fått en rekke spill i årenes løp. Den fortsetter å være svært populær, skjønt ikke alle er like fornøyd med hvordan serien har tatt flere steg bort fra taktikken og realismefaktoren som preget den i starten.
Her kan du høre ukens episode av cd SPILL (og hvis du etter å ha hørt episoden fikk veldig lyst til å spille spillet selv, finnes det på GOG):
Oversikt over episoden:
00:00 Intro
00:32 Velkommen til cd SPILL
03:30 C-Dogs SDL
06:40 Dagens spill: Tom Clancy’s Rainbow Six
10:57 Ikke noe Doom-klone
12:46 Redstorm Entertainment
13:31 Planleggingsmodus
18:33 Kan kjøre solo
20:19 Mer særpreg og realisme
21:58 Varierte brett
23:14 Tilpasse soldatene
24:46 Heartbeat sensor
26:57 Tech Specs
30:10 Oppdrag
34:09 Frustrerende AI
36:51 Lagspill
43:10 Flashbangs
44:29 Sigves egne erfaringer vedrørende realisme
47:33 Hva er bakhistorien?
51:14 Historien i spillet
1:02:56 Einer Petersen
1:05:58 Musikken
1:08:16 Kontrollene
1:10:58 Hvordan ble spillet til?
1:12:50 Oppfølgere
1:15:34 Game Boy Color Port
1:16:53 Kommentarer fra sosiale medier
1:20:25 Har det holdt seg?
1:25:04 Finnes det noe tilsvarende idag?
1:32:51 Neste episode
Tegningen i toppen er laget av Anette Jøsendal.