Bybyggerspillet skifter utviklerstudio.
I dag kom nyheten om at den svenske spillutgiveren Paradox Interactive og det finske utviklerstudioet Colossal Order går separate veier. Samarbeidet mellom de to startet allerede med transportsimulatoren Cities in Motion, som kom ut i 2011, og har fortsatt med bybyggerspillene Cities: Skylines og Cities: Skylines II.
Men nå er det altså slutt. Den videre utviklingen av Cities: Skylines II skal foregå hos Colossal Orders landsmennen i Iceflake Studios, som er heleid av Paradox. Dette involverer alt fra oppdateringer til spillet og nye utvidelser. De vil ta over fra nyttår av, og i mellomtiden vil Colossal Order fullføre diverse prosjekter og oppdateringer de arbeider med.

Kunngjøringen snakker mye om gjensidig respekt mellom Paradox og Colossal Order, men det sier seg samtidig selv dette er et ganske dramatisk skritt som neppe ville ha funnet sted om forholdet mellom de to selskapene var like varmt som før.
Cities: Skylines II hadde en trøblete start, og har måttet tåle en god del kritikk (også av den utrivelige sorten) etter lanseringen for to år siden. Dette har blant annet resultert i at spillet ikke har fått sin første store betal-ekspansjon før nå nylig, noe DLC-glade Paradox neppe er spesielt begeistret for. Den har også fått en relativt laber mottakelse.
Paradox håper utvilsomt at Iceflake kan få fart på sakene, men det kan neppe være direkte lett å overta et prosjekt av denne størrelsesordenen. Colossal Order sier på sin side at de ser frem til å bruke erfaringene sine på nye kreative muligheter.
Dette er ikke første gang et Paradox-spill har byttet utviklerstudio i nyere tid; Paradox «sparket» som kjent studioet bak Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 før spillet ble ferdigutviklet, og satte en helt annen utvikler på jobben. Nå er det spillet endelig ute, men om utviklerbyttet var positivt for det ferdige produktet ser (for en utenforstående som meg) heller tvilsomt ut.
Iceflake Studios har tidligere laget postapokalyptiske Surviving the Aftermath.