Microsoft har offisielt åpnet kildekoden til Zork-trilogien

Bevarer viktig spillhistorie.

I forrige uke kunngjorde Microsoft at de har gjort Zork-trilogien «open source». Den var riktignok allerede lagt ut på nettet av spillhistoriker Jason Scott, uten at det har skapt problemer, men nå har de gjort det offisielt og satt kildekoden inn under den åpne MIT-lisensen.

Zork I i sitt naturlige miljø.
Zork I på PC (merk at dette er en nyere versjon; det fantes ikke IBM-kompatible PC-er da spillet først kom ut).

Zork var det første spillet til spillutgiveren Infocom, og er et tekstbasert eventyrspill der du starter utenfor et hvitt hus. Når du etter hvert tar deg inn i huset, finner du ut at det huser en inngang til et enormt hulesystem tidligere bebodd av en mektig sivilisasjon. Det som nå venter er farer, skatter og rikelig med intrikate puslenøtter.

Spillet var basert på et stormaskin-spill som debuterte allerede i 1977, og ble sluppet i 1980. Før Zork var eventyrspill på hjemmeplattformene enkle affærer, med korte tekstbeskrivelser og begrensede kontrollmuligheter. Men Zork forandret dette, med rike beskrivelser av stedene du utforsket og det du gjorde der og et system som kunne tolke avanserte tekstkommandoer.

For å finne ut mer om Zork kan du lese en eldre artikkel jeg har skrevet om spillet.

Microsoft understreker at ingen varemerker eller andre materialer relatert til disse spillene er frigitt. Manualer og slikt er uansett lett å få fatt i. Vil du spille Zork-spillene kan du for eksempel gjøre det online på IFDB.org, og det er fortsatt mulig å kjøpe DOS-versjonene på GOG (der de er tilgjengelig sammen med et par andre spill og en del ekstramateriale).

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.