Segas Game Boy-konkurrent

Sega Game Gear ble utviklet som et svar på Nintendos Game Boy. Hør om konsollen i ukens Spæll.

Nintendo opplevde enorm suksess med sin Game Boy, men på papiret burde det være en ganske lett konsoll å konkurrere med. Den hadde for eksempel ikke fargeskjerm, i en tid der hvor mange farger en konsoll eller datamaskin kunne vise var et stort salgsargument ellers.

Så da Sega så Game Boy-suksessen tenkte de naturlig nok at de kunne kapre seg en stor bit av håndholdt-kaka ved å lage en Game Boy-aktig konsoll med farger. Spesifikt hadde den 4096 farger totalt – like mye som en Amiga 500 – og kunne vise 32 av dem på skjermen samtidig. Ellers var den i stor grad basert på stuekonsollen Master System.

Game Gear ble hastet ut på markedet i 1990. Det er ikke noen gigantspoiler å si at den ikke utkonkurrerte Nintendos minimastodont, men hvorfor det ble slik kan du høre i ukens Spæll-podcast. Her får du en grundig innføring i systemets styrker og svakheter, mottakelsen den fikk og hva som eventuelt gjør den interessant.

For å hjelpe seg har Adrian og Håkon fått med Raymond Bryne, som blant annet driver retroutgiveren Protovisions norske nettbutikk og er en av folkene bak flotte utstillinger av datamaskiner på blant annet Spillmesse i Kristiansand. Hør episoden her:

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.