Piranha Bytes tilbake til røttene

For tre dager siden startet Piranha Bytes – utvikler av de tre første spillene i Gothic-serien, samt Risen-spillene – en «nedtelling» på sin Facebook-side. I binærkode stod det «3 dager igjen». Mange spekulerte dermed i om det var et nytt Risen-spill som var på trappene. Gothic-serien virket uaktuelt, etter at Piranha Bytes og utgiver Jowood Entertainment skilte lag etter at Gothic 3 ble hastet ut på markedet før det var ferdig.

ikke mange bilder foreløpig – men her er i alle fall logoen

Imidlertid hadde også utgiveren Nordic Games et mystisk nettsted med en nedteller. Begge sidene pekte mot den samme dagen – sistnevnte endte klokken 14.00 i dag. Nordic Games er for øvrig mest kjent for å ha kjøpt opp restene etter nevnte JoWood Entertainment, som også utga The Guild og Spellforce, samt THQ (Titan Quest, Darksiders, Red Faction).

Det viser seg nå at det hele ikke var noen tilfeldighet. Pirahna Bytes går tilbake til «røttene» – etter at de har inngått et samarbeid med Nordic Games om et nytt action-rollespill kalt Elex. Spillet er satt i et «post-apokalyptisk science fantasy»-univers. Hm. Fallout-inspirert? Det er foreløpig ikke lagt ut noen andre bilder eller konsepter enn bakgrunnsbildet på siden til spillet. til saken her, men det loves presentasjon av en tidlig utgave på Gamescom 2015 i starten av august.

Spillets lanseringsvindu er satt til vinteren 2016/2017, det vil si tidligst i fjerde kvartal, neste år. Utgiverne har for øvrig åpnet forum for diskusjon av spillet her, og du kan lese hele pressemeldingen fra Nordic Games her.

«Elex is a handcrafted action role-playing experience from the award-winning creatores of the Gothic series, set in a brand new post-apocalyptic Science Fantasy universe that puts players into a huge seamless game world full of original characters, mutated creatures, deep moral choices and powerful action.»

Oppdatering klokken 15:02

I følge Nordic Games blir spillet utviklet til både PC og konsoll. De velger likevel å fokusere på å gjøre både brukergrensesnitt og kontrollmetode «gamepad-vennlig«. Vi får håpe at utviklerne ikke faller i konsollfella, men at de gjør en solid jobb for å få spillet til å fungere godt på begge plattformer. Jeg kjenner dog en viss skepsis når de uttaler seg på den måten de gjør. Som PC-bruker foretrekker jeg i hovedsak mus og tastatur  til de aller fleste sjangere.

Vi kommer selvsagt tilbake med mer informasjon om spillet når vi vet mer.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.