At jeg elsker Dirt Rally er ingen hemmelighet. Nå har rallyspillet også fått rallycross, og jeg har storkost meg med den nye modusen. Her er mine inntrykk fra de siste dagenes galningkjøring på bane.
Rallycross er veldig moro. Jeg har egentlig ikke fulgt skikkelig med på sporten siden Martin Schanches gulldager, men det har alltid vært vanskelig å forstå hvorfor vi ikke har fått flere skikkelige rallycross-spill. Dette er jo en bilsport som har alt vi spillere egentlig trakter etter – massevis av action, litt taktikk og mye herlig kontakt mellom bilene. Rallycross er egentlig det motsatte av Formel-1 – her skjer det ting så godt som hele tiden, og hvert sekund på banen er en kamp.
Dirt Rally fanger alt dette, og kombinerer det med spillets allerede knallgode kjørefysikk samt offisielle regler. Resultatet er det første spillet som faktisk simulerer rallycross på en skikkelig måte. Jo mer jeg spiller det, jo mer liker jeg det.
At rallycross-grenen skulle fungere godt var jeg egentlig aldri i tvil om. Dirt Rally har hatt kjørefysikken i orden fra første stund, så det eneste spillet egentlig trengte var vel støtte for flere biler og baner som går i ring og ikke bare fra A til B. Samtidig er det åpenbart at utviklerne bryr seg for mye om spillet sitt til at de ville gjort det så enkelt, og de har nok gjort mange små endringer under panseret for å få rallycross til å funke optimalt.
Kule baner
Det er to baner i spillet nå. Den ene er Lydden Hill i England, og den andre er Höljes i Sverige. Den beste av de to er definitivt Höljes, der du virkelig får rallycross-følelsen, med massevis av svinger, hopp og bakker. Dette er en bane der det ikke er et ledig øyeblikk når du kjører. Ingen lange strekker hvor du kan puste ut, og ingen jevne svinger der det eneste du trenger å bry deg om er når du skal bremse og når du skal gasse. Her må du arbeide med bilen hele tiden. Slikt blir det bra bilspill av!
Rallycross foregår stort sett på en blanding av forskjellige underlag, med mye grus. Det leder til en uvanlig utfordring i bilspill, nemlig støvskyer. Om du befinner deg bak en bil eller to, reduseres sikten din voldsomt, og det kan noen ganger være nesten umulig å se hva som skjer foran deg. Du kan gasse på, samtidig som du sender en liten bønn til den eller de gudene du eventuelt måtte tro på, eller du kan slakke litt av eller prøve å finne et spor der du slipper unna støvskyen. Et lite, men viktig valg som får reelle konsekvenser hver gang – slike er det mange av i rallycross.
Et interessant aspekt av sporten er joker-runden. Kort sag, må du minst én gang i løpet ta en liten omvei, og du må selvsagt tenke litt taktisk. Har du for eksempel en knapp ledelse risikerer du å miste den når du tar omveien, men du vet også at motstanderne må innom jokeren på ett eller annet tidspunkt. Hvis du sliter med å komme forbi en bil, kan du ta jokeren, og bruke resten av runden på å opparbeide deg et «forsprang» slik at du kan svippe forbi mens den er i jokeren senere. Sånn sett minner det litt om pitstop i Formel 1, bare at du slipper å ta hensyn til værmeldingen når du vurderer når du skal innom jokeren.
Rallycross-reglene er med
Jeg liker hvordan Dirt Rally forholder seg til det å komme utenfor banen. Jeg har nylig spilt Project Cars, og latt meg irritere grenseløst over håpløse advarsler og straffer for å «kutte» banen bare jeg får et hjul utenfor asfalten. I Dirt Rally gjøres det på en helt annen måte. Hvis du havner utenfor banen og det er tvil om du tjener på det eller ikke, får du beskjed om at dommerne ser på situasjonen, og at du kan få en tidsstraff. Men med mindre du faktisk tjente tid på manøveren, er det liten sjanse for at du får en slik tidsstraff. Systemet fungerer etter min erfaring glimrende, og sikrer at du ikke blir straffet for uhell.
Dessuten er det jo faktisk lov å ha kontakt med gresset i rallycross, og det reflekterer heldigvis spillet.
Rallycross-turneringer er strukturert med fire innledende heat, en semifinale og en finale. Mens du kjører tar selvsagt bilen skade, og skademodellen er litt mindre tilgivende enn i standard rally. Du får mulighet til å reparere bilen mellom hvert heat, men som vanlig har du begrenset med tid og ender antakeligvis opp med stadig større skader på bilen underveis i turneringen.
Vanskelighetsgraden i rallycross-delen er ikke like høy som i resten av spillet, uten at det er noe stort problem for meg. Det som er litt rart, er imidlertid at hvis du kjører frittstående løp er spillet veldig lett, selv på den tøffeste vanskelighetsgraden. Det er litt dumt, for når det er så lett at du bare suser i fra i starten, mister du den heftige kampen om posisjonene som er med å gjøre rallycross så kult.
I «kampanjen» øker vanskelighetsgraden jevnt og trutt, og fungerer fint når du har nådd det høyeste nivået. Det tar imidlertid ganske mye tid å komme dit. Det hjelper forøvrig litt når man bruker jokeren på første runde, slik at man ikke kan stikke fra allerede i starten. Det er det jeg gjør i videoen under.
Apropos jokeren: Her viser datamotstanderne seg som noen monstre – det er nesten så jeg mistenker de går på skinner, for de har ingen problemer med å kjøre deg ut av veien hvis du er foran dem og kjører saktere enn det de gjør.
Flerspiller har ikke blitt implementert enda, men det kommer visstnok i en senere oppdatering. Jeg ser for meg at rallycross kan være et godt tillegg til flerspillerdelen, for de som kanskje vil ha noe mer personlig og direkte enn hva den tradisjonelle rallymodusen har å tilby.
Få baner
Når jeg skriver at det er to baner i spillet nå, så er det en sannhet med modifikasjoner. Banene kommer hver i tre varianter, og de er såpass forskjellige fra hverandre at de føles som tre separate baner. Hovedforskjellen mellom variantene er lengden, og selv de korteste byr på mye moro. Faktisk virker det som det er på de korteste variantene at det blir hardest konkurranse om plasseringene.
Men likevel: Det er lite innhold her. Utviklerne lover som nevnt én bane til, nemlig Hell i Norge, og jeg antar også den kommer i tre varianter. Men det er likeel ikke så veldig mye. I tillegg får vi bare tre biler, og ingen klassiske modeller som i resten av spillet. Dirt Rally er med andre ord det beste rallycross-spillet på markedet, men det har samtidig veldig lite rallycross. Og så vidt jeg kan se av de offentliggjorte utviklerplanene, er det ikke noe som tyder på at vi får mer rallycross med det første.
Men dette er ikke bare et rallycross-problem. Faktisk er det et problem med rally-delen også. For øyeblikket har spillet fire rally-løp – Monte Carlo, Hellas, Wales og Tyskland. De offentliggjorte planene indikerer at det får to til: Finland og et vinterrally i Sverige eller Norge. Det betyr totalt seks steder å kjøre bil, noe som egentlig ikke er så mye. Richard Burns Rally hadde like få rally-løp, men der var det samtidig betraktelig større variasjon mellom de individuelle etappene enn det er i Dirt Rally.
På en måte er det litt smålig å klage over innholdet, fordi jeg har storkost meg i mange timer med det som allerede er i spillet, og vet at vi har mer i vente. Men samtidig: Dirt Rally er det absolutt beste rallyspillet som har kommet siden Richard Burns Rally (og i mine øyne er det betraktelig mer underholdende å spille enn den gamle klassikeren), og hvem vet når vi får et slikt spill igjen? Det er synd hvis et slikt høydepunkt i sjangeren skal lide under mangel på innhold.
Sånn sett hadde det kanskje vært best om Codemasters hadde konsentrert seg om å lage et rent rallyspill, i stedet for å skvise inn små mengder rallycross og litt bakkeklatring. Så kunne de heller ha laget et dedikert rallycross-spill senere. Men kanskje de er avhengige av å gjøre det på denne måten for å vise et internasjonalt publikum at rallycross faktisk har noe for seg i spill.
Det beste i sitt slag
Det er i alle fall ikke meningen å være negativ. Dirt Rally er et spill jeg virkelig har lagt min elsk på, og det er derfor jeg er engasjert. Jeg skjønner faktisk fortsatt ikke helt at dette spillet eksisterer – det er noe jeg har lengtet etter i mange år, og jeg hadde helt gitt opp ideen om at en større utgiver ville satse på en skikkelig rallysimulator igjen. Men her er det, altså – og da håper jeg det blir så bra som det overhodet kan bli.
Det kan jo være at utviklerne har større planer enn de har annonsert så langt, eller at spillets suksess har fått dem til å utvide ambisjonsnivået. Jeg har uansett brukt over 30 timer på spillet så langt, så skal man snakke om verdi for pengene tror jeg ikke jeg har så mye å klage over.
Konklusjonen etter et par dager med rallycross er i alle fall at denne delen av spillet generelt er glimrende utført, og jeg har storkost meg bak rallycross-rattet. Dirt Rally har ikke bare blitt det beste rallyspillet i nyere tid, men også antakeligvis det beste rallycross-spillet noensinne. Så er bare spørsmålet om det får litt mer enn de tre banene annonsert til nå, for hvis ikke blir det egentlig mer en innebygd demo for et ikke-eksisterende spill enn en skikkelig rallycross-opplevelse som kan holde på interessen i mer enn noen timer.
Spillet koster i skrivende stund 300 kroner på Steam. Prisen har gått opp for hver store utvidelse det har fått, og den kommer nok til å øke litt til før den endelige lanseringen. Her er en bonusvideo fra rally-delen:
Den «ordentlige» flerspillerdelen kommer vel ikke før senere i august, når PVP-packen kommer?
Takk for infoen, har nå fikset. :)
(egentlig fikset jeg det like etter at du postet, men jeg var så hektet på Civ V akkurat da, at jeg glemte å poste om det)